Bygge et lite bryggeri fra VVS-beredere: hvordan?

takk,
siden jeg ikke har så alt for mye plass kan det bli et problem.
hvor mye/stort utstyr trenger jeg vis jeg vil ha 20 liter øl når jeg er ferdig?

EDIT: Denne tråden ble splittet av fra KapteinKnert sin presentasjonstråd. Mvh Webmaster
 
Stortsett en kjel på bortimot 30 liter (større går bra også), en kjølebag (helt over 30 liter, men man greier seg med mindre også), og sånne gjæringsdunker slik de har dem på Europris. Dette er bare et eksempel, det finnes ulike bryggerioppsett som er aktuelle. :)
 
gustavf skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvor er Speidelgutta  :)

Er så vanskelig å lage av gamle varmtvannsberedere ;)

:)
Tenkte mer på å kjøpe en.
Vanskelig å lage 20 liters bryggeri av 2-500 liters beredere og, men mulig det finnes 20-30 litere som går ann.
Det er nok greiest med kjeler på 30 liter med kjølebag eller sveise mesketank som går inni kokekjelen, en slags manuell Speidel.
 
okei, etter som jeg har skjønt det nå etter en del research på nettet trenger jeg

2 stykk beredere (får jeg på jobb)
Sil til den ene berederen.  SPM: hvor "fin" skal silen være? og hvor dypt skal den festes?
2 kraner/ventiler, en til hver av berederne (får jeg på jobb)
gjæringskar (har jeg)
hurtigkjøler.  SPM: er det den "spiralen"? hvis ja, hvor stor dimensjon er det gunstig å ha på røret?
Tomflasker og korkeutstyr

Er det noe jeg ikke har fått med meg da?
 
Silen skal ligge så å si i bunnen med så små hull og så mange som mulig, vil si masks Ø 2 mm. jeg får det bra til med  < 1 mm.

Kjølespiral: min. Ø 10 mm. og 5 meter lang, jeg greier det bra med 12 mm. og 10 meter (2x5) til 100 liter.

1. Varmtvannstank evt. varme vann på komfyren  ?
2. Mesketank  ?
3. Kokekjel  ?
4 Gjæringsspann OK
 
holder det ikke med 2 beredere?
en til mesking og en til å koke vørter ?

jeg tenker å varme med komfyr til å begynne med. så eventuelt gass etterpå
 
KapteinKnert skrev:
jeg tenker å varme med komfyr til å begynne med. så eventuelt gass etterpå

Jeg tror du sliter med å finne en varmtvannsbereder som er flat nok i bunnen til å fungere på en komfyr.
 
Dersom du har plassproblemer så vil jeg anbefale et oppsett med stor gryte og en kjølebag. Dette er lett å stue bort og lett å plukke frem. Ei gryte på 30-40 liter som du feller inn et element på 2KW og setter på en komfyr fungerer greit. Isoler den med et liggeunderlag eller tilsvarende. Dette vil du kunne sette 25L øl på uten problem.

Dersom du har plass så er et bryggeri basert på 2 VV-beredere bra utstyr. Sats på 70L kokevolum og ca 50L meskevolum. Du kan da brygge opp til 50L uten problem. Noe mindre enn dette vil bli for mye arbeid å lage i forhold til gryte/kjølebag som fungerer utmerket. Bruk 2x2KW elementer i kokeren og isoler både den og mesketanken. Et slikt oppsett bør ha et ganske så permanent tilholdssted.

Du trenger ikke noen vannvarmer. Kokeren vil fungere som vannvarmer. Du mellomlagrer vørteren under siling i plastdunk(er) og heller dette i kokeren når den er tom for vann.

Med andre ord: La plasstilgang og beyggeristørrelse avgjøre hvordan du skal angripe dette  :brygging:

MVH
Børge
 
Oddvar Demmo skrev:
Oddvar Demmo skrev:
1. Varmtvannstank evt. varme vann på komfyren  ?

:)

Her snakker jeg om VVB til HLT (oppvarming av skyllevann) ,, eller å varme vannet opp i gryter på komfyren.

Bereder til kokekjel, en Ø 45 bereder har ca. 12 liter i "bunnpanna" og en Ø 50 ca 20 liter, (den buede delen) så for et 20 liters brygg vil det meste av vørten være under elementene og det må da isåfall settes inn elementer som ligger helt i bunnen, da er det to alternativer jeg vet om, kjøpe spesielle elementer eller vaskemaskinelementer, Turnamat,Elto el.l.

EDIT:
volumet blir henholdsvis 1,6/2,0 liter/cm for Ø 45/50
 
KapteinKnert skrev:
takk,
siden jeg ikke har så alt for mye plass kan det bli et problem.
hvor mye/stort utstyr trenger jeg vis jeg vil ha 20 liter øl når jeg er ferdig?

Jeg begynte med å låne kjeler på samfunshuset.
 
takker for alle tips,
skal prøve å få tak i 2 x 50 liter beredere etter påskeferien. så kan jeg legge ut noen bilder av
byggingen av bryggeriet. jeg legger også ut tegningene. så kan dere komme med meninger osv.

:)
 
Selv om kapteinen har gått fra borde så er det mange andre som har bygget vvb bryggeri siden.
Søk så finner du de.
 
Jeg har tenkt å brygge 25L øl hver gang, på grunn av 16A sikring så klarer jeg maks 3600W. Dette fører til at brygg over 25L blir uaktuellt med tanke på rask temperaturstyring, kan noen bekrefte det?
Jeg har tilgang på gratis varmtvannsberedere, men er disse gunstige for herms oppsett ved brygging av 25L. Blir vel vanskelig å lage en sil som passer slik at man får minimalt med væske under sil, for det ønsker man vel?

Burde jeg gå for 35-40L krabbegryte med Ø35cm istedenfor beredere med Ø50cm?
 
Skal ikke ha for sterke meninger om hva du bør gå for.
Men med så lite strøm så har du klart begrensninger. Det er jo mulig å bruke både gryter og vvb.
Skyllevanntank av vvb er vel den enkleste da du ikke trenger å tenke på dette med svidd vørter.
Hadde evt brukt ø450mm vvb til kar. Da har du mulighet å kappe bunn av ø500 og bruke dette til lokk.
Og tror også at ø500mm bunn kappet på ca ø430mm gir en kompakt silbunn i ø450 meske vvb.
Men du får nok ikke plass til element under silen, så da må du holde tempen/stegmeske med noe eksternt.
Orker du ta jobben med å lage dobbelvegget (ø500 utenpå ø450) får du et flott system. Mye jobb, men du kan isolere mesketanken samt kjøre kjølevann i kokens dobbelvegg.
Husk også at rustbestandig sveisetråd koster noe.
 
Tilbake
Topp