Bygger nytt bryggeri

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi driver og planlegger / bygger nytt bryggeri. Det blir et slags forvokst BB30 inspirert bryggeri bestående av et kokekar på nærmere 100 liter, med maltrør i tillegg til et kokekar til skyllevann. Varmtvannsberedere er anskaffet og kappet.

Det store kokekaret får 2 x 3kw varmelementer og det lille får 1 x 3kw varmelement. Det jeg står litt fast på er gjennomføringer, kraner og slanger. Jada - det er jo nesten alt :)

Planen er å ha

- en flerveis-ventil (vet ikke hva det heter - men innbiller meg at det finnes og at det vil fungere) på inn-siden av pumpen slik at vi kan styre om flowen kommer fra kokekaret eller skyllevannkaret. Til denne kommer det altså slanger fra en gjennomføring på nede på siden av det store kokekaret og fra bunnen av det lille kokekaret
- en ventil på ut-siden av pumpen for å styre flow'en
- en gjennomføring med kran i bunn av det store kokekaret. Denne skal brukes når kokekaret skal vaskes. Tanken er å vaske og sirkulere vann med sterkrens (eller noe tilsvarende) gjennom pumper og kraner. Når alt er rent pumpes alt tilbake til kokekaret og tappes gjennom denne "bunnventilen" og derfra via slange til sluk.

Det vi altså trenger er

- 3 gjennomføringer tilsammen
- 1 "flerveis-ventil" på inn-siden av pumpen
- 1 kuleventiler til ut-siden av pumpen
- 1 kran til "bunnventilen" i kokekaret
- egnede slanger

Slangen fra "bunnventilen" på det store kokekaret bør kanskje ha litt større dimmensjon da det bare skal brukes til å tappe vaskevann til sluk.

Gjennomføringen innbiller jeg meg kan/bør være av den typen som ikke bygger noe særlig på innsiden. Må/bør være sveisefrie.

Tenker altså å ha utstyret stående fast og vaske det der det står (Cleaning In Place) og tenker derfor at det er like greit (les billigst) å feste alle slanger med vanlige slangeklemmer.

Tenker at 1/2" er grei dimensjon overalt unntatt på den allerede nevnte bunnventilen på det store kokekaret?

Men: Hva kjøper vi fra hvor? Jeg har bladd meg igjennom alle de 77 sidene med innlegg på forumkategorien "Utstyr". Har bladd rundt på ebay og en rekke andre nettbutikker som det er tipset om. Men for å være helt ærlig, jeg blir bare mer og mer forvirret. Pris er viktigere enn om det tar noe tid å få det levert.

Noen som føler seg kallet til å sette opp et forslag til handleliste - eller vil det være enklest å sende en epost til f.eks. Katla (bryggmaker.no) og forklare behovet og se om han kan gi et tilbud på alle delene?  :help:

Noen som har innspill til selve oppsettet (i den grad det var mulig å forstå det vi har planlagt)?  :help:
 
Hei der!

Jeg holder også på å bygge nytt bryggeri, venter på bestilte deler :)
Har også presentert mitt prosjekt her inne:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12982.0.html
Et råd jeg kan komme med utifra den lille erfaringen jeg har klart å få er at du bør ikke ha ventil i bunnen av kokekar dersom
du skal fyre dette med gass.. Vørteren som blir stående i røret/gjennomføringen vil tette denne når sukkeret i vørteren stivner.
 
Hei!

Jeg så tråden din med flotte tegninger!

Det ser ut til å å bli et bryggeri med vesentlig høyere bling-faktor enn vårt. De kranene og delene du har bestilt fra brewershardware er flotte - men vi håper å finne noe rimeligere ... :)
 
Det som er viktig i et sånt oppsett er at maltrøret/innerkjelen er nesten like stor som ytterkjelen. Dette for å få tynnere mesk og jevnere temperatur. Jeg har 1" toms i bunn der pumpen er tilkoblet og 1/2" på utløpet for avtapping av vørter på min kjele.Sirkulerer over malsengen.
Fikk bygd mitt hos varmtvannstankprodusent (stålarbeid) og betalte ca 6000 inkl 5 kw 3 fase varmeelement.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2090.0.html
 
Brede skrev:
Det som er viktig i et sånt oppsett er at maltrøret/innerkjelen er nesten like stor som ytterkjelen. Dette for å få tynnere mesk og jevnere temperatur. Jeg har 1" toms i bunn der pumpen er tilkoblet og 1/2" på utløpet for avtapping av vørter på min kjele.Sirkulerer over malsengen.
Fikk bygd mitt hos varmtvannstankprodusent (stålarbeid) og betalte ca 6000 inkl 5 kW 3 fase varmeelement.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2090.0.html

Vi forsøker å få maltrøret bare marginalt mindre enn kokekaret, ja.

Vi planlegger å ha en kran i bunn (kun for avtapping etter vasking) og en på siden for avtapping til pumpe eller kjøler (hurtigkobling).
 
Her er bryggestativet kommet opp. Gjenstår noe sveising og hull til varmelementer og kraner m.m., men det er nå heldigvis framdrift!
 

Vedlegg

  • 2013-01-27 16_21_57.jpg
    2013-01-27 16_21_57.jpg
    1,3 MB · Sett: 909
Eg likar veldig godt skapet du har elektroen din inni. Har vore på utkikk etter liknande men ikkje så lett å finne til ein fornuftig pris. Elfa har men prisane er latterlige, det samme er webshopen deira.
Ser du har fått din gratis. Har du detaljar om størrelse, produsent osv?
 
protto skrev:
Eg likar veldig godt skapet du har elektroen din inni. Har vore på utkikk etter liknande men ikkje så lett å finne til ein fornuftig pris. Elfa har men prisane er latterlige, det samme er webshopen deira.
Ser du har fått din gratis. Har du detaljar om størrelse, produsent osv?

Det står ingenting på skapet, men skal høre med han som skaffet det om han vet noe.
 
Tilbake
Topp