Bytte fra platekjøler og pumpe, til kjølespiral?

Jeg bruker pr. idag en platekjøler, og vurderer å bytte til kjølespiral

oppsettet er som følger:
50L koker, utløpet fra kokeren går inn i en pumpe (iwaki, kraftig sak) videre til kjøleren og tilbake oppi kokeren. Alle slanger har 16mm ID.


Jeg har følgende å utsette på dette:
1. dette er mye å drasse på, og det tar lang tid å sette det opp og pakke det ned igjen når jeg er ferdig med det. Hadde jeg hatt et sted bryggeriet kunne stå permanent hadde det vært en del greiere, men det har jeg ikke.
2. det er mange steder det kan begynne å lekke,
3. jeg synes jeg bruker mye vann pr liter jeg skal kjøle. Bruker ca 20 minutter på å kjøle 50L til 17 grader, skulle gjerne ha det gjort unna på halve tiden.
4. det er alltid et helvete å få vørteren ut av slangene uten at det havner en liter på gulvet.
5. man får det aldri helt rent. Ikke noe problem mtp hygiene, men jeg ser for meg at platekjøleren blir mindre effektiv jo mer dritt som sitter i kanalene.

Derfor tenker jeg at en spiralkjøler i kobber eller rustfritt kanskje er like greit.

Har dere noe innspill på dette? Hvilken bør jeg kjøpe? Like greit å lage selv?
 
Et av problemene med å lage disse selv er lengden - resten er igrunn enkelt.
Er ikke noe problem å kjøpe 2 meter kobber (det finner man på clas ohlson), men 10 meter er værre å finne/transportere.

De er dessuten ikke grusomt dyre å kjøpe ferdige, men det er vel opp til hver enkelt :)
Hvorvidt det fungerer like godt derimot må noen som har prøvd begge deler svare på.
 
Jeg kjøpte tynnvegget syrefast 1/2" fra statene og bygget en trehjuls rørbøyer. Bøyern kan lånes i moss. Har 30m spiral som tar 80-90l vørter fra kok til pitch på 20-25 minutter (ut i fra vanntemp).
 
Jeg ser at de selger 25m-ruller med kobber-rør på biltema. Må riktignok ta av plastkappen selv.

På bryggselv får man også 15 meter kobber for 1700
http://www.bryggselv.no/products/spiralkjler-15m-x-12mm-kobber

Den bruker visst 20-30 minutter på å kjøle 50-60 liter. Akkurat litt for tregt synes jeg, vil gjerne ned til 10-15min.

på biltema får man 25 meter i samme dimensjon (12mm) for ca samme pris, evt. 10mm for 1400. (tror likevel jeg går for 12mm)

Jeg går ut ifra at 25 meter er bedre enn 15, men spørsmålet da er om jeg bør kutte røret i to og kjøre to parallelle strømmer med vann?

TTL: takk for tilbudet! Jeg skal faktisk til Moss neste helg, så det passer veldig bra! Hvor i byen bor du?
 
Gjorde et enkelt søk.
Glødde 12x1mm kr 54/m i 50m kveil hos Vvskupp.no
Kr 150 i eksp gebyr og fri frakt.
Har aldri handlet der så vet ikke noe mer enn jeg leste.
Andre kan være billigere for allt jeg vet.
 
Tilbake
Topp