Ca 3kW el. varmeelement av "dyppetypen" - gunstig på nett?

Her er bildet
uzu3ygyt.jpg

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jeg kjøpte denne dyppvarmeren som er nesten lik og litt billigere:
http://www.ebay.com/itm/180882986348?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Den har ikke den justerbare opphengsgreia som den andre har.

Har målt effekten på den, og den bruker 3 kw. Ikke prøvd i praktisk brygging ennå.

Egentlig såvidt over tollgrensa, men uoppfordret deklarert til 30$.

Hans: Den effektregulatoren så hendig ut. Funker sånt til å styre hastigheten på en 220V motor (pumpe), eller er det helt andre tings som trengs da?

Hvis man ikke trenger termostatstyring er det en enklere utgave av samme dyppvarmer:
http://www.ebay.com/itm/Electric-Water-Heaters-Instantaneous-water-heaters-L500mm-3Kw-/170773051235?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c2ddf763

Kristoffer J skrev:
Det ser ut som lengden av selve varmeelementet er ca 85 cm ± 5 hm, målt to ganger med målebånd. diameter er 11mm målt med skyvelær.

Etter bruk kom det litt belegg/ svak misfarging, se bilde. Mener dette kom under oppvarming av skyllevann der jeg hadde tilsatt pH 5.2 stabilizer, ikke fra oppkok av vørter.

Har du målt kun den delen av elementet som avgir varme? Syntes det virket litt langt, men hvis det stemmer så har elementet en overflate på nesten 300 cm2 som skulle gi omtrent 10W/cm2.

Dette er vel ikke så galt? Ingen svidd vørter?

Det er bare å bestille! Tror jeg prøver dette før jeg kjøper Speidel sitt varmeelement til 1300.-

Mvh,
Erlend.

Erlend H. skrev:
Har du målt kun den delen av elementet som avgir varme? Syntes det virket litt langt, men hvis det stemmer så har elementet en overflate på nesten 300 cm[sup]2[/sup] som skulle gi omtrent 10W/cm[sup]2[/sup].

Dette er vel ikke så galt? Ingen svidd vørter?

Jeg har målt den delen som ble lettere misfarget. Er et ganske tydelig merke der selve varmeelementet starter. Jeg ble overrasket over lengden selv, derfor måtte jeg måle på nytt. Er noe usikkerhet da det ikke var så lett å måle langs senter av røret, målebåndet ville helst legge seg på yttersiden noe som gir større diameter og større lengde.

Ingen svidd vørter, men jeg brukte den bare til å booste oppkokingen, ikke til å holde kok, det tok platetoppen min seg av.

Til min bruk (til å booste oppvarming) kunne jeg nok klart meg fint uten termostaten, men jeg gikk for den dyreste versjonen av de tre på grunn av holderen.

Logget hysteresen. Ganske nøyaktig på utkoplingspunktet, men den koplet for sent inn igjen. Med termostat satt til 65 grader, varierer den mellom 65.5 og 60.5. Altså hele 5gr, men  grei i øvre området. Uansett, den ble kjøpt til bruk som booster i forskjellige kar, og til det er den ypperlig.

Har kjøpt den dyppvarmern fra Korea selv, bare testet den i en 10 liters gryte med vann foreløpig (som forøvrig fungerte veldig bra ) . Veldig glad for å lese at andre ikke har problemer med brent vørter da jeg var nervøs for dette. Skal også bruke den til raskere oppkok, med 3,2kw fra platetopp og 3k fra denne burde det ikke ta for lang tid på 40 liter :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Oberstbräu skrev:
Jeg kjøpte denne dyppvarmeren som er nesten lik og litt billigere:
http://www.ebay.com/itm/180882986348?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Den har ikke den justerbare opphengsgreia som den andre har.

Har målt effekten på den, og den bruker 3 kW. Ikke prøvd i praktisk brygging ennå.

Egentlig såvidt over tollgrensa, men uoppfordret deklarert til 30$.

Hans: Den effektregulatoren så hendig ut. Funker sånt til å styre hastigheten på en 220V motor (pumpe), eller er det helt andre tings som trengs da?

Nei, du trenger en frekvensomformer for å styre hastigheten på en 220V motor. Regulatoren er best egnet til å styre varmeelementer.

Brastad skrev:
noen som har prøvd den dyppvarmeren uten termostat? Kan man uansett stille effekten på den?

Se denne tråden for effektregulering
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,15794.msg154789.html#msg154789

Har kjøpt den billigste av disse fra korea. Testet den i går og den fikk merker på elementet. Testet den med å varme opp vann, men den fikk likevel små svart/brune "svimerker". Har noen av dere erfaring med det? Er dette farlig?

Den funka som bare rakkeren på femti liter. Ikke noe brent vørter i det hele tatt.

Vedlegg

• 20131027_174749.jpg
    20131027_174749.jpg
    485,6 KB · Sett: 399
Vi husker ikke hvor lenge det tok. Men er garantert kjappeste oppvarmingen jeg har vært med på. Alt for genialt stativ. Utrolig praktisk med dyppvarmer.

Tilbake
Topp