CAndi sukker vs bordsukker

Hei,

Jeg skal brygge en belgisk inspirert øl, hvor jeg skal ha i ca 10% sukker.
Etter å ha lest litt rundt omkring på diverse fora blir ejg usikker på om jeg skal kjøpe Candi Sukker, eller greie meg med vanlig bordsukker.

Noen som har erfaringer å dele?
Er det noen vits å spandere ekstra kroner på candi sukker, eller kan je glike gjerne bruke vanlig bordsukker?

Takker,
-øystein :)

Det er ikke kandissukker de bruker i belgisk øl, så du kan trygt bruke vanlig raffinert rørsukker, som brukes en del. Ellers bruker de en del sirup, som du kan lage selv.

Det er en forskjell i smak, men hvor mye det betyr er jeg egentlig litt usikker på, selv om belgierne jo sverger til kandis i de mørke ølene sine. Nå er det ikke all verdens problem å lage kandis selv, heller. Du tar sukker, har i litt syre (sitronsyre er vanligst å bruke), tilsetter litt gjærnæring med DAP og koker i litt vann til du har rett farge.

Les mer her:
http://www.homebrewtalk.com/f12/20-lb-sugar-jar-yeast-nutrient-114837/
Syre bidrar til at sukrosen (bordsukker) spaltes i fruktose (fruktsukker) og glukose (druesukker). DAP gir en nitrogenkilde, slik at du får maillard-reaksjoner i tillegg til karamellisering når du varmer opp sukkerlaken. Maillard-reaksjoner er de samme bruningsprosessene som gjør kjøtt, fisk og bakverk brunt når det varmes opp.

(Jeg har, vel å merke, ikke prøvd å lage kandis selv, men har gjort invertering av sukker uten DAP.)

Jepp, men fyren bak linken min over mener nå at syre faktisk er Feil Løsning™, og at det du trenger er en base. Han har satt opp et fint eksperiment.

Kjetil S skrev:
Det er ikke kandissukker de bruker i belgisk øl, så du kan trygt bruke vanlig raffinert rørsukker, som brukes en del. Ellers bruker de en del sirup, som du kan lage selv.

Denne sirupen er jo kandissukker og kan nok ikke uten videre erstattes med ubehandlet sukker. Når belgiske bryggerier bruker kandissukker, er det like ofte i flytende form som i form av krystaller. Riktig hvor stor smaksbidraget fra kandis egentlig er i det endelig resulatet, ja det er jeg mer usikker på.

Syre hjelper på inverteringa og brukes, så vidt jeg har klart å finne ut,  ved kommersiell framstilling av kandissuker. Det er sikkert flere veger til mål, men jeg blir bestandig litt skeptisk når noen, uten videre, påstår at alle andre tar feil. Kikker du på linken til Homebrewtalk er det også en del erfaringer.

Et relatert spørsmål: Sukrose burde inverteres i vørter, som er både varm og sur. Allikevel inneholder vørter noen prosent sukrose (jeg har sett kilder fra 2 til 6%). Noen som vet hvorfor dette ikke inverteres?

Kandissukker (den sorten du får på en snor) er vanlig, uinvertert sukker, iflg. Brew Like a Monk. Sirupen er nok litt forskjellig, avhengig av farge, men noen av bryggeriene som tidligere brukte lys candi syrup skal ha gått over til å bruke vanlig sukrose, så jeg tror ikke den lyse har så mye å si.

[edit:] Ser forresten at fyren over ikke har tatt med kun sukker + DAP i eksperimentet sitt, og det burde han jo. Men iallfall syre + DAP, som ga dårlig resultat.

Kjetil S skrev:
Kandissukker (den sorten du får på en snor) er vanlig, uinvertert sukker, iflg. Brew Like a Monk. Sirupen er nok litt forskjellig, avhengig av farge, men noen av bryggeriene som tidligere brukte lys candi syrup skal ha gått over til å bruke vanlig sukrose, så jeg tror ikke den lyse har så mye å si.

Nei, den lyse har jeg litt problemer med å se poenget med. Det må jo være minimalt med karamellisering og maillardreaksjoner som har foregått der.

Det vanlige sukkertøyet (selges det lenger, forresten?) er nok ikke noe å satse på til brygging, nei. Derimot selger endel kandis for bryggeformål, som ser ganske likt ut. Brewferm (Brouwland) har et par varianter, som jeg mener å ha sett hos Vin og Bar.

Takker for tilbakemeldingene.
Alltig artig å se at disusjonen tar av :)

Nå er øl'en vi skal lage lys, så da kan det hende vanlig sukker er den greieste løsning, men jeg gjør det enkelt å tar en avstemning i bryggegjengen.

Om dte blir candy / kandis så går vi vel i såfall for den brune varianten, for å få noe som gir en forskjell fra vanlig bordsukker.
Jeg ser at både V&B & Bryggselv har:
http://www.bryggselv.no/products/candi-sukker-brun-500g http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1362

Takker,
-øystein :)

Det som menes med candi syrup er vel heller noe slikt: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_261&products_id=1956

De er likeverdige og om man foretrekker varianten som er flytende eller tørr (kokt inn litt mer) kommer mest an på bryggeoppsettet. Det er imidlertid viktig å huske på å korrigere for vanninholdet (mener det er omtrent 65% sukker i den flytende varianten fra Brewferm, men jeg har kastet flaska).

Ble veldig usikker nå..... hvem har rett?

Spurte like godt en venninne av meg som har en doktorgrad i kjemi. Venter spent på hva hun sier  :jaha:

Bare for å si hvordan det gikk så nedte vi med vanlig bordsukker.
Dårlig planlegging fra min side gjorde at vi ikke fikk annet på plass i tide til bryggingen :-(

Ta dette med en klype salt (eller syre?). Kilden er wikipedia... :jaha:

Inverting sugar

Inverted sugar syrup can be easily made by adding roughly one gram of citric acid or ascorbic acid per kilogram of sugar. Cream of tartar (one gram per kilogram) or fresh lemon juice (10 millilitres per kilogram) may also be used.
The mixture is boiled for 20 minutes, and will convert enough of the sucrose to effectively prevent crystallization, without giving a noticeably sour taste. Invert sugar syrup may also be produced without the use of acids or enzymes by thermal means alone: two parts granulated sucrose and one part water simmered for five to seven minutes will convert a modest portion to invert sugar.
All inverted sugar syrups are created from hydrolysing sucrose to glucose (dextrose) and fructose by heating a sucrose solution, then relying on time alone, with the catalytic properties of an acid or enzymes used to speed the reaction. Commercially prepared acid catalysed solutions are neutralised when the desired level of inversion is reached.
All constituent sugars (sucrose, glucose and fructose) support fermentation, so invert sugar solutions may be fermented as readily as sucrose solutions.

Candi sugar is a Belgian sugar commonly used in brewing, especially in stronger, Belgian beers such as dubbel and tripel. Chemically, it is an invert sugar: one that has been converted from sucrose to a mixture of fructose and glucose by heating with water and some acid (usually citric acid). It is used to boost the alcohol content without adding extra body to the beer, and without forcing the yeast to produce invertase.
Also used as a priming sugar, to aid in bottle-conditioning and carbonation, with the same benefits as listed above.

Lagde "kandis sirup" og tilsatte dubbelen min her om dagen.

oppskriften var

450 gram sukker
150 ml vann
2 ml melkesyre

Varmet opp sukker og vann til det var blandet godt. Deretter lot jeg det koke på middels varme i 40 minutter. Dette ga meg en herlig lys sirup.
Note to self for neste gang er å lage sirupen ferdig. Tilsette mer kokt vann og varme opp til ca 34 grader før man heller over i dunken  (ventet leeeeeeenge på at sirupen skulle renne ned i gjæringskaret denne gangen)  :bank2:

Dubbelen med Kandis-sirupen som jeg lagde selv ble knallbra. Nå er det bare om å gjøre å la den lagre i 6+ måneder  :fyflate:

Var det noen som kom frem til en konklusjon om vanlig sukker ga samme resultat som candi her? Skal sette en trippel hvor oppskriften ber om candi, men dette får jeg ikke skaffet før jeg skal brygge.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp