Carbonisering.

Hei!
Igår skulle jeg ha meg en smake på en Pils som har stått i 1 1/2 mnd, jeg flyttet fatet og koblet til co2 og skulle fylle et par glass.
Det ble utrolig mye skum, jeg regnet med at flytting av fatet gjorde at det skummet mye (flyttet bare en meter), jeg prøvde igjen idag bare for å se om det fortsatt skummet og det gjorde det.
Jeg har hatt flere øl nå som oppfører seg helt fint med passe skum, jeg har også fylt på flasker uten problem.
Noen som vet grunnen til dette? Ølet blir veldig flatt når det skummer så mye. Jeg har også satt inn 2 meter med tynn slange.  ::)

Pils er somregel mer karbonert enn mange andre typer øl. Har du brukt høyere trykk for å få inn CO2 i denne øllen? Eller evt. lavere temp når du karbonerte den?

Nei, alt øl står på ei kjøle, sammen med co2 flaske. Alt av carbonisering og lagring har jeg der.
Carboniserte med 1,4 bar. Carboniserte det en ukes tid, så skiftet jeg over til et annet, for carbonisering av dette.
Det har da stått en drøy måned, før jeg koblet det til igjen i går.

Hvilken temperatur er ølet kjølt til, synes det v irker mye med 1,4 bar og er det nøyaktig målt, at det ikke fx. ert nermere 2 bar ?

Hei!
Temperaturen er ca 4-5 grader, trykket er lest av på manometer på regulator. Regulator er kjøpt hos Petit og er ny, men hvor nøyaktig disse er vet jeg ikke.
Men innstilt trykk er nok snarere lavere enn høyere. Jeg flyttet som sagt på fatet igår og litt skumping var det jo, vet ikke om det har noe å si.

Det virker å være en litt overkarbonert pils, mer enn 3,2 Co2 enheter, slike Coi2 mengder har jeg ikke erfaring med men det spiller ingen rolle, du har for kort eller tykk tappeslange, prøv å doble lengden, eller, riste ut Co2.

Da får jeg prøve og forlenge slangen (2 mm)har ca 2 meter nå, jeg bruker vanlig bryggeri fat og vet ikke hvordan man rister ut co2 av dem.
Takk for hjelpen så langt.

Takker for hjelpen, slange ble forlenget, så nå skummer ølet som det skal og godt med kullsyre i seg.
Det smaker også godt.  :godtoel:

@Per N: Kunne du si noe om hvor lang slange du har nå og hvor tykk/tynn den er? Jeg har noe av det samme problemet, selv om slangen (den "tynne fra Biltema") er godt over 1 m lang. Skjønt fordelen er jo at det trolig demper konsumet en del, når jeg ikke har tålmodighet til å la skummet synke for å etterfylle glasset før jeg tar det med meg til middagsbordet eller hvor det måtte være.

Henning1 skrev:
@Per N: Kunne du si noe om hvor lang slange du har nå og hvor tykk/tynn den er? Jeg har noe av det samme problemet, selv om slangen (den "tynne fra Biltema") er godt over 1 m lang. Skjønt fordelen er jo at det trolig demper konsumet en del, når jeg ikke har tålmodighet til å la skummet synke for å etterfylle glasset før jeg tar det med meg til middagsbordet eller hvor det måtte være.

Hei!
Jo det kan jeg si deg, den ble 4meter lang og da fikk jeg ølet over på flasker. Det renner jo litt senere, men det ser ut som at det som må til med pils. Har andre typer som klarer seg fint med 1 1/2 til 2 meter. Håper du får det til hos deg. Ja det var den tynner slangen til biltema.  :yes:

heisann
Jeg leter også etter riktig type slange og lengde for mine corneliusfat.
Er det innvd Ø 6mm, vannslange fra biltema som det er snakk om her?
http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m/

Daniel B skrev:
heisann
Jeg leter også etter riktig type slange og lengde for mine Corneliusfat.
Er det innvd Ø 6mm, vannslange fra Biltema som det er snakk om her?
http://www.Biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m/

Du må ha tynnere slange enn 6mm. Jeg kikket i den nye katalogen fra Biltema, men finner den ikke. Det er ikke mer enn 14 dager siden jeg kjøpte den på Biltema i Arendal.
Slangen jeg kjøpte og etter hva jeg har fått vite som er grei å bruke, er ca. 3 mm innv. Er ikke sikker men tror nr var 15309.

Per N skrev:
Daniel B skrev:
heisann
Jeg leter også etter riktig type slange og lengde for mine Corneliusfat.
Er det innvd Ø 6mm, vannslange fra Biltema som det er snakk om her?
http://www.Biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m/

Du må ha tynnere slange enn 6mm. Jeg kikket i den nye katalogen fra Biltema, men finner den ikke. Det er ikke mer enn 14 dager siden jeg kjøpte den på Biltema i Arendal.
Slangen jeg kjøpte og etter hva jeg har fått vite som er grei å bruke, er ca. 3 mm innv. Er ikke sikker men tror nr var 15309.

Her har du en link hvor de har slange 3mm. http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=slange

Tilbake
Topp