Chestnut Brown Ale - oppskrift?

Hallå!

I august skal jeg på en fest kalt "Kastanjefestivalen" som er et privat arrangement for å hedre et over 100 år gammelt kastanjetre som naboen har forgifta og som nå er i ferd med å dø.

I den anledning tenkte jeg at det kunne være supert å servere hjemmebrygga kastanjeøl. Brooklyn Brewshop har jo et kit som heter "Chestnut Brown Ale", men dette er jo alt for lite. Er det noen som har innspill til en oppskrift?

Jeg har allerede en oppskrift på brown ale som jeg har laga et par ganger før og som har blitt veldig bra. Denne kan jeg jo bare skalere opp og det funker nok som utgangspunkt, men jeg aner hva jeg skulle gjort for å kunne kalle det kastanjeøl..


Recipe: SPVBREW Brown Ale
Style: Amerikansk brown ale

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 12,00 l 
Bottling Volume: 11,50 l
Estimated OG: 1,055 SG
Estimated Color: 41,5 EBC
Estimated IBU: 31,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 55,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
3,50 kg              Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)          Grain        1        87,5 %       
0,20 kg              Biscuit Malt (50,0 EBC)                  Grain        2        5,0 %       
0,20 kg              Caramunich II (Weyermann) (124,1 EBC)    Grain        3        5,0 %       
0,10 kg              Chocolate Malt (900,0 EBC)              Grain        4        2,5 %       
5,00 g                Warrior [15,90 %] - First Wort 60,0 min  Hop          5        18,0 IBUs   
5,00 g                Fuggle [5,90 %] - Boil 30,0 min          Hop          6        4,7 IBUs     
15,00 g              Fuggle [5,90 %] - Boil 15,0 min          Hop          7        9,0 IBUs     
1,0 pkg              American Ale Yeast Blend (White Labs #WL Yeast        8        -           

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 4,00 kg
----------------------------
Name                  Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In                Add 10,00 l of water at 72,7 C          66,0 C        45 min       
Mash Out              Add 5,00 l of water at 97,6 C          75,6 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 5,23 l water at 75,6 C
 
Uten å ha førstehåndserfaring vet jeg at kastanjer kan kjøpes både hermetisk, purert, tørket og som mel. Hermetiske kastanjer (i puréform) brukes en del i fransk dessertkjøkken og jeg tror jeg ville gått for noen bokser av dette tilsatt når stormgjæringa er over for ett hint av kastanjesmak:
 
Tilbake
Topp