Chilli blond

Jeg brygget et øl med chili i februar.
Tilsatte 5g tørket chili siste minutt av kok og synes det gir passe styrke.

Kjenner varmen godt i ettersmaken, men ikke så mye at alt annet blir overdøvet.

Brygget et sett der det fulgte med tørket chili, det sto ikke noe om hvilken type det var. Smakte på den og ut fra styrke var den kanskje litt mildere enn den jeg dyrker selv, Habanero hot lemon, men vanskelig å si.

Man må nesten prøve seg fram, 5 gram tørket chili er greit å starte med, f.eks Chili Explosion fra Santa Maria, den er konsistent i styrke og lett å få tak i.

Brygget et sett der det fulgte med tørket chili, det sto ikke noe om hvilken type det var. Smakte på den og ut fra styrke var den kanskje litt mildere enn den jeg dyrker selv, Habanero hot lemon, men vanskelig å si.

Man må nesten prøve seg fram, 5 gram tørket chili er greit å starte med, f.eks Chili Explosion fra Santa Maria, den er konsistent i styrke og lett å få tak i.

Bør være konsistent ja, men det er jo mer et grillkrydder med salt som hovedingrediens fulgt av paprika. Ville det ikke være bedre å bare bruke chilipulver i så fall? Du trenger 25g av Chili Explosion for å få 5g chili, og da har du også fått med ca 10g salt og 10g paprika.

Jo, det har du nok rett i, det var bare et eksempel som jeg bruker til matlaging.
Det er ikke så lett å finne ren tørket chili, så det beste er vel å kjøpe inn chili og tørke den selv, evt prøve seg frem med fersk chili.
Jeg ser at selv chilipulver som de har i krydderhyllene på butikken inneholder diverse andre krydder, sukker og salt.

Jeg brukte red hot flakes fra santa maria nå sist, som kun er tørket chilli, grovhakket. Skapte dog noe problem med tetting, men 8 gr ga fin chilli varme i en RIS. Foretrekker chipotle, men fikk ikke tak i det denne gangen. Det er/var finmalt chillipulver, røkt, og tetter ikke;)

Tilbake
Topp