Cider og gjærstopp

Hei,
Jeg skal sette Cider laget av egne epler.
Jeg har sett litt rundt og ser at bryggselv har ett oppsett på hvordan man kan lage Cider:
https://www.bryggselv.no/blogg/lag-egen-cider-juicemaskin/

Jeg er litt usikker på ang tilsetting av Campden tabelett. Jeg ser at det er potassium metabisulphite mens jeg har gått til anskaffelse av Potassium sorbat. Kan dette brukes i stedet?
Jeg hadde egentlig tenkt på å varme opp eplesaften for desinfisering. Hvorfor er ikke dette nevnt? Er det fordi det gir ett uønsket resultat? Eller er det fullt mulig?

Gjærstoppen jeg har kjøpt tenkte jeg egentlig å bruke etter endt gjæring på fat for at cideren ikke skal bli knusktørr. Jeg regner med at jeg har bortimot 100% gjærbart sukker i eplene jeg har høstet og jeg kommer til å tilsette sukker, hvor mye er jeg enda ikke sikker på enda.
Jeg ble anbefalt å ikke bruke sorbitol eller laktose som søtning da dette gir en litt rar smak på cideren.

Noen som har erfaringer her? Alt hjelper! :)
 
Hei Andreas.

Jeg har Sodium metabisulfite, en hel sekk. Det er det samme som er i Campten tabeletter.
Du kan få av meg.

Dersom du varmer opp eplesaften tar du knekken på "vill"-gjær og andre organismer slik at du er sikker på at det er gjæren du tilsetter som utfører jobben.
Dersom du ikke varmer opp eplesaften kan du la gjæren som naturlig er tilstede på epleskallet utføre jobben. Det er sli det tradisjonelt gjøres, men da vet du ikke hvilken smaksprofil du får. Jeg skal kjøpe eplemost fra Hardanger i høst og prøve begge deler.
Har laget en cider, på eplejuice fra Coop, og den er er jo pasteurisert. Ble tørr (jeg stoppet den ikke) og fruen elsker den.

Dersom du tilsetter sukker får cideren bare høyere alkoholprosent, og det er jo opp til deg om du ønsker det.
Eplesaft har rundt 1.040 i OG.
Jeg ville nok heller stoppet den enn måtte tilsette kunstig søtning.
 
Hei Lars,

Takk for gode råd.
Jeg tenker at jeg vil gjøre ett lite oppkok og justere OG samtidig. Jeg kjøler som jeg ellers ville gjort, med spiralkjøler. Heller på fat og tilsetter gjær. Jeg tror jeg vil la den gjære helt ut, tilsette gjærstopp og justere sødmen med tilsetting av sukkerlake, så kunstig karbonere på fat.
Legger ut en status om noen uker.
 
Prøvde å spontangjære en sider laga på saft fra Sogn. Ser absolutt ikke bra ut. Blir veldig overraska om den smaker godt.. Skal smake den i løpet av dagen.
 
Cider.jpg Idag har tatt endel dager.. Såg ikkje godt ut. Idag hadde jeg bestemt meg for at den går til krabbene.. Men prøvesmakes skal det, heldigvis...
Skumma av guffet på toppen, såg jævlig ut.. Tjukk guffe, litt gelé, svineri!
Tok oppi et glass, smakte forsiktig, ikke guffa, men det som var under... Hvis dette blir bedre med lagring......
Det beste eplebaserte jeg noen gang har smakt!
 
Frisker opp denne tråden igjen..
Jeg planlegger å kjøpe eplejuice og stoppe gjæringen med gjærstopp fra Europris. Fruen ønsker ikke tørr cider og med lite alkohol. Noen tips til FG jeg bør stoppe på? 1020?
 
Frisker opp denne tråden igjen..
Jeg planlegger å kjøpe eplejuice og stoppe gjæringen med gjærstopp fra Europris. Fruen ønsker ikke tørr cider og med lite alkohol. Noen tips til FG jeg bør stoppe på? 1020?

Selv så har jeg laget Cider med brukbart resultat flere ganger. Min metode er stort sett som følger:
12 liter standard eplejuice fra butikken. Gjæring med en pakke Nottingham ølgjær. Lar den gjære helt ut. Da blir FG ca 1.000
Deretter tapper jeg over på fat, og tilsetter halv pakke gjerstopp (fra Europris). Rister den med jevne mellomrom i tre dager for å være sikker på at all gjær er død (for å være sikker kan du evt. teste med å putte noe cider på en tom halvliters brusflaske for å se om den gjærer og blåser seg opp i romtemperatur). Når gjæren er død søter jeg opp til ønsket SG med Biona Eplejuice-konsentrat . Selv liker jeg den ikke altfor søt, men halvtørr. Jeg synes SG 1.012 er passe (det tilsvarer ca 1 flaske Biona på en 12 liters batch), selv om "Cider" du kjøper i butikken er vesentlig søtere. Du/eller fruen må smake til!
Når du er fornøyd med sødmen, er det tid for trykk-karbonering på fat. Hvis du lar cideren modne i et par tre måneder kan den bli bedre på smak (akkurat som modning av vin).

Om du vil bli mer avansert i oppskriften, så kan jeg anbefale å tørrhumle med 20g. cascade

https://www.fruugo.no/biona-eple-juice-konsentrat-350g/p-15636711-33570592

Erik
 
Selv så har jeg laget Cider med brukbart resultat flere ganger. Min metode er stort sett som følger:
12 liter standard eplejuice fra butikken. Gjæring med en pakke Nottingham ølgjær. Lar den gjære helt ut. Da blir FG ca 1.000
Deretter tapper jeg over på fat, og tilsetter halv pakke gjerstopp (fra Europris). Rister den med jevne mellomrom i tre dager for å være sikker på at all gjær er død (for å være sikker kan du evt. teste med å putte noe cider på en tom halvliters brusflaske for å se om den gjærer og blåser seg opp i romtemperatur). Når gjæren er død søter jeg opp til ønsket SG med Biona Eplejuice-konsentrat . Selv liker jeg den ikke altfor søt, men halvtørr. Jeg synes SG 1.012 er passe (det tilsvarer ca 1 flaske Biona på en 12 liters batch), selv om "Cider" du kjøper i butikken er vesentlig søtere. Du/eller fruen må smake til!
Når du er fornøyd med sødmen, er det tid for trykk-karbonering på fat. Hvis du lar cideren modne i et par tre måneder kan den bli bedre på smak (akkurat som modning av vin).

Om du vil bli mer avansert i oppskriften, så kan jeg anbefale å tørrhumle med 20g. cascade

https://www.fruugo.no/biona-eple-juice-konsentrat-350g/p-15636711-33570592

Erik
Hei Erik,
Takk for utfyllende info og link.
Nå er det omcider håp for fruen. Min forrige med engelsk cidergjær ble knusktørr (om man kan kalle en cider det.....)
 
Er det mulig å flaskekarbonere hvis man bruker gjærstopp? Hvis ikke, er det da mulig å tilsette laktose for å litt sødme hvis den gjærer helt ut?
 
Tilbake
Topp