CO2 fylling

Sverre K

Norbrygg-medlem
Kan man på en forholdsvis enkel måte overføre co2 fra et brannslukkingsapparat til ei vanlig co2 flaske? 

Sverre K skrev:
Kan man på en forholdsvis enkel måte overføre CO2 fra et brannslukkingsapparat til ei vanlig CO2 flaske? 

Du må få koblet dem sammen, men først setter du tomflaska i fryseren, (det gjør du uansett når den skal fylles på en fyllestasjon) kobler dem sammen og åpner kranene, er det stigerør på den fulle flaska må den stå rett, ellers må den snues oppned, er flakene like store er det ikken noe problem , ellers må du passe på å ikke fylle mer enn det står påført flaska, selv om det er plass til mye mer.

Da kan jeg altså koble en slange mellom manometrene på de to flaskene mens flaska det skal fylles til står i fryseren åpnes kranene og gassen renner over fra donorflaska til den andre.  Forstår at donorflaska må stå høyere enn den andre.  Veier flaska det skal fylles til både før og etter fyllinga for å vite hvor mye gass som forflytter seg.
Får ikke tillatelse å henge opp et brannslukkingsapparat oppned i stua og kan jo egentlig forstå det også.
Fant ei side på nettet som vel også sier litt om dette.  Om alle gode makter er med meg er adressen dit under her.
http://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/co2_info.htm

Sverre K skrev:
Da kan jeg altså koble en slange mellom manometrene på de to flaskene mens flaska det skal fylles til står i fryseren åpnes kranene og gassen renner over fra donorflaska til den andre.  Forstår at donorflaska må stå høyere enn den andre.  Veier flaska det skal fylles til både før og etter fyllinga for å vite hvor mye gass som forflytter seg.
Får ikke tillatelse å henge opp et brannslukkingsapparat oppned i stua og kan jo egentlig forstå det også.
Fant ei side på nettet som vel også sier litt om dette.  Om alle gode makter er med meg er adressen dit under her.
http://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/co2_info.htm

Manometerne er det som viser trykket og står montert på regulatore,
men flaskene må kobles direkte sammen, ingen regulator etc. imellom.

Jaha da må man altså ha en slange med de rette tilkoblinger i begge ender.  Kan man bruke trykkluftslanger eller må det mere solide greier til?

Trykkluftslanger holder garantert IKKE, men hydraulikkslanger eller rør holder.
Nå har jeg akkurat laget fylleadapter og manometerkobling til SodaStream patroner, disse passer til brannslukker men ikke til CO2 flasker, begge regulatorer passer til begge flasker, så det er en liten forskjell på gjengene på CO2 flasker og brannslukkere

Oddvar Demmo skrev:
Trykkluftslanger holder garantert IKKE, men hydraulikkslanger eller rør holder.
Nå har jeg akkurat laget fylleadapter og manometerkobling til SodaStream patroner, disse passer til brannslukker men ikke til CO2 flasker, begge mine regulatorer passer til begge flasker, så det er en liten forskjell på gjengene på CO2 flasker og brannslukkere

Da ble det nok litt for avansert for meg så det er nok bare å bestille manometret til sodastreempatronene fra humlegården og bruke dem som drivgass! 
Takk for informasjonen!

SodaStream patroner er greie alternativer til større Co2 flasker, bruker det selv konsekvendt, men fyller da fra en 6 Kg flaske, en lekasje medføre at du ikke mister mer enn hva patronen inneholder istedenfor en hel 6 Kg. flaske, og de er mye lettere å dra med seg.

Hva har du av Co2 utstyr idag ?
Synes å huske at fylling av Co2 var et problem (helt til Tromsø)
Fortell mer så kanskje vi finner en løsning i fellesskap.

Co2 er et problem her ja, brannstasjonen fyller ikke har jeg fått konstatert i går.  Vet at brannavdelinga på flyplassen fyller til seg selv så no må hodet grinngåes for å finne ut om jeg har noen jeg kjenner der.  Er et firma i Lakselv ca 170 km unna som heter Aktiv brannvern men får ikke tak i dem hverken på mail eller telefon så  det er ikke sikkert at de er så aktive lenger.
Det jeg har av utstyr er to sodastream patroner (fulle) og et gammelt brannslukkingsapparat som pr nu henger oppned i garasjen, det er forresten også begynnt å jævles med at det sviker litt når jeg kliper inn gassklipa.  Dessuten fulgte det med ei tom  6kg aluflaske da jeg kjøpte rims anlegget så det er det jeg har nå. Hører det skvulper i aluflaska men det er ikke trykk i den så det er sikkert vann som er kondensert i den.  Har hørt med de som selger gass men der nå man inngå en avtale på ca 3000kr pr år og syntes det var noe i overkant.

Alternativ 1. Ring flyplassen og hør om de kan fylle selv om du ikke kjenner noen, det er jo fult lov det.
Alternativ 2. Få noen 6 Kg. flasker du kan fylle når du er på ferie i nerheten av fyllestasjoner, en flaske burde holde ett års tid.

Til vanlig drift kan du/bør du bruke sodastreampatroner som du med fordel kan fylle fra brannslukkeren som lekker litt, du behøver ikke holde hådtaket inne så mange sekunder for å få gass i patronen som er nok til å tømme et fat for øl.

Jeg fårstår det slik at du har regulator men ikke adapter ti sodapatroner.
Jeg kjenner ikke alle patroner som brukes nå men min grå 250-300 gramspatroner har samme gjenger som brannslukkere,
si fra hvis du vil jeg skal sette sammen ett slik adapter, det koster ikke serlig mer enn portoen mot 1000 lappen fra humle.se

Ja, e vel ein muligheit. Men ser fø meg at da e litt tungvint ved karbonisering av 30/50 liters fat og at det vil bli dyrare i lengden og kjøpa sodastream flasker.

Tilbake
Topp