Coldcrashing av Weizen?

Marius Trones

Norbrygg-medlem
Hei

Driver å lager min første german weizen med WLP300 (gjærstarter) og lurer på om eg skal cold crashe dette ølet mot slutten av gjæringa? Har jo lysst å ha eit litt uklart weizen men ikkje samtidig ikkje ha enormt mye bunnfall som eg kan risikere ved å ikkje cold crashe. Har googlet litt og det virker som cold crashing er brukt her også?

Eg har ikkje tilsatt noe klarningsmiddel.

Tips mottas med takk.

Jeg cold crasher ikke øl hvor klarhet ikke er en dyd (Saison, Weizen, Wit etc). Vet ikke helt hva slags "enormt mye bunnfall" du tenker på.

Det er nok en smakssak; mere smak fra gjæren om du ikke klarner på noe vis. En god del av gjæren bunnfeller under karboneringen/lagring. Vil du ha godsmakene med så gir du flaska en shake før du heller I det siste bunfallet.
Sjøl har jeg brukt klarningsmiddel men ikke coldcrashet tidligere....

Eg har kun brygget 3 brygg tidligere og har cold crashet alle dei. Så har ingen erfaring med å ikkje cold crashe, derfor enormt mye bunnfall.

Eg ønsker å få mest ut av gjæren her så eg kjører ingen klarning her da. Takk for svar. :) Flott plass dette forumet. Veldig mykje godt folk. :D

Pleier ikke kjøre CC på Weiss, men flasket en batch i går basert på wlp300 og kjørte "snill" CC over natten til 10 grader. Den bunnfelte pent men var akkurat så hazy som den burde, er mao ikke bekymret selv om svaret foreligger først om noen uker..

For min del får de fleste brygg på et eller annet tidspunkt noen dager høyere temp for å inspirere gjæren til å rydde opp, stort sett alltid de siste 3-4 dager av gjæringsperioden.

Vanlige hvetøl pleier jeg ikke å sette kaldt eller ha klarningsmiddel i. Ser ingen vits i det. WLP300 og andre varianter flokkulerer rimelig dårlig samt en skikkerlig hveteøl ikke skal være klar så bare bortkastet tid og penger.

Tilbake
Topp