Cooper Pilsner

Heisann helt ny her :) Jeg satte en boks Cooper Pilsner for ca 11 dager siden. I butikken ga de beskjed om at den kunne tappes på flasker etter en uke. Nå har det altså gått 11 dager og ølet ser klart ut men også litt grums ikke oppå men i ølet. Er dette normalt? Hva kan gjøres? Gjærlåsen er nede i 1 plopp ca. hvert 2 minutt eller sjeldnere

dette kommer sikkert til å bunnfelle etterhvert.
før du tapper det på flasker anbefaler jeg deg å måle vørteren med en ochle vekt.. for å måle densiteten på ølet.
selv om det har stått 11 dager betyr ikke det at den er ferdig utgjæret. mange faktorer som virker inn på gjæringstiden, deriblant gjæringstemperatur.
ochle vekt selges på europris som sikkert er det nærmeste å få tak i på.

Jeg vil anbefale deg å la det stå i en uke til. Det blir bare bedre av det. Men for all del så bør du kjøpe en ochle vekt eller et hydrometer. De koster rund regnet 30 kr. på europris

Nå har jeg vært og handler litt forskjellige måleredskaper :) Målte med hydrometer og den stanset på 10 på det hvite feltet

Hva vil grumsete si? Det er ikke nødvendig at ølet skal være krystallklart før tapping, men det er ok om det ikke er helt brunt... Du kan kanskje prøve å tilsette klarningsmiddel, isinglass f.eks., men om det ikke er svært uklart, kan det nok tappes likevel. Etter en tid klarner ølet på flaskene uansett.

Prøvde og legge ut bilde men funket ikke :(. Det er klart, men med flak som flyter oppi. Kan det flaskes allikevel?

Flakene som flyter er sannsynligvis bare gjærrester. Det er helt normalt.

Tilbake
Topp