Cornelius fat, flasker og tåkete øl...

Drechsler

Norbrygg-medlem
Jeg har merket meg at batcher med øl hvor noe er tappet på fat og resten på flasker at flaske ølet er krystall-klart selv ved kjøling ned til 2 grader, mens ølet fra samme batch fra Cornelius fat er tåkete.

Er det noen som vet hvorfor?  :attevar:

rimelig sikker på at hvis det lagres lenge nok er det klart på fat også :)
Det bruker en del lengere tid på å klarne på fat pga større volum. ristes fatet virvler man også opp bunnfallet og det blir litt uklart igjen.
ellers tappes fatet fra bunnen, så de første par glassene vil som regel være uklare uansett :)

Samme tetthet væsken i fatet og flaskene, og lik gravitasjon, men lengre vei å synke i fatet, så tipper det er det ja  :yes:

Og ved tapping fra fat suger man  gjerne opp noe av bunnfallet slik at ølet i glasset blir uklart. Bruk et godeøt klaringsmiddel (som f.eks. isinglass) i fatet, så blir det meste av bunnfallet med ut i løpet av de første par glassene.

Bunnfall i fatet er problemet. Jeg mener man med fordel kan la brygget stå i alle fall i 3 uker før man tapper, og det gjelder å ikke bli for grådig, la det heller bli igjen en halv liter klart øl enn å få en halv liter grums på fatet. Om det er vanskelig i praksis, kapp en cm av stigeøret ditt. Jeg skal hjem og prøve isinglassen til Gahr, spennende.

Eller så kan du filtrere ølet, da kan du riste og flytte så mye du vil på fatet etterpå uten at det blir grumsete..

Eg gjer nokre få ting som eg trur hjelper med å få klart øl.

-Resirkulering under mesking til vørteren er klar. Treng ikkje vere kontinuerleg, men nok til at vørteren er klar før det tappast til kokekaret.
-God rullande koking (hotbreake)
-Protafloc eller tilsvarande. 1/2-1 tablett pr 20l 15min før kokeslutt. Brukte tidlegare Irish Moss utan at eg fekk den heilt store effekten av det, antakeleg brukte eg lite i høve til effekten av 1/2-1 tablett protafloc.
-Rask nedkjøling. Pumpar vørteren rundt i gryta slik at whirlpoolen samlar mest mogeleg rusk og rask i mitten av kokekjelen.
-Lar vørteren kvile under lokk etter nedkjøling, før tapping til gjæringskaret. Ikkje alltid eg giddar det, klarningsmiddelet gjær at trub botnfell raskt i gjæringskaret.
-Etter gjæring kjølet eg ned dunken til 5º før tapping for best mogeleg botnfelling.
-Lar corneliusen stå kaldt og urørt under karboneringen, mesteparten av grumset (om det er noko i det heile) kjem første par glassa.

No skal det seiast at det er ikkje alle øl som er krystallklare, men det er heller ikkje poenget syns eg. Men grumsete er dei iallefall ikkje.

Tilbake
Topp