Cornelius fat i romtemperatur.

Heisann, jeg er veldig ny i gamet, og har noen spm. som jeg håper dere kan hjelpe meg med .
For snart 6 uker siden satte jeg en lys lager, 27 liter. Det stod til gjæring i ca. 8-9 dager. Etter dette brukte jeg hevert på Corneliusfat og resten flasket jeg og tilsatte sukker. Flaskene har veldig mye bunnfall, og dette flyter rundt i flaskene når vi heller, ser ikke spes. delikat ut. Men corneliusfatet har stått i kjøleskap i nesten 4 uker, jeg koblet på Co2 på ca. 1,5 bar i 2-3 døgn. Jeg har bar og tappetårn med ølkjøler. Kan corneliusfatet nå settes i romtemp tilkoblet ølkjøler ! Eller avsluttes klarningsprosessen ved at fatet settes i rom-temperatur ????
 
Ideelt sett bør alt øl stå kjølig når det er ferdiggjæret/lagret, men det kan selvsagt stå i romtemperatur også. Holdbarheten vil imidlertid bli forkortet en del. Lagerøl tåler generelt  oppbevaring i romtemperatur dårligere enn ale. det første du merker det på er at humlepreget i ølet blir mindre. Har du muligjet til å oppbevare ølet kjølig, bør du gjøre det, hvis ikke bør du kanskje drikke det noe raskere enn du ellers ville ha gjort.

Når det gjelder gjærrestene i flaskeølet, kommer mengden gjær mye an på om ølet var helt utgjæret ved tapping, om du fikk med mye gjær ved omstikking/tapping og hvor flokkulent gjær du bruker. Om man opplever mye problemer med store gjærmengder, kan det være en idé å bruke et klarningsmiddel (f.eks. isinglass) i gjæringsdunken etter at ølet er helt utgjæret, en eller to dager før omstikking/tapping.
 
Klarningen stopper ikke men går kanskje saktere. I romtemperatur må du bruke høyere Co2 trykk for å holde Co2 nivået i ølet på ønskelig nivå, skjekket en gang i en bar, de brukte 2,5 Kg.
 
Tilbake
Topp