cornelius fat naturlig karbonering

Jeg har nettopp bestemt meg for å bruke corneliusfat, jeg har bestilt 12L corneliusfat. Grunnen til at jeg valgte å bruke 12L fat i stede for 19L var for jeg da kan dele vær batch i to, men det jeg lurer mest på nå er som følger.

Vist jeg stikker om og tilsetter sukkerlake. Så fyller dette over på corneliusfat

Hvor lenge kan disse fatene stå i rom temp?
Hvor mange liter øl skal jeg tappe på fatene, noe luft må det vel være i fatet ved naturlig karbonering?
Hvor lang tid i forkant trenger en å sette disse kjøligt før en kan tappe av fatene?

Har ett lite benke kjøleskap som jeg skal legge inn co2 i, men dette rommer ikke mere enn 2 12L fat i slengen.  :jaha:
 
1. De kan stå veldig lenge i romtemperatur, men øllet taper seg etter en tid selvfølgelig. (ved naturlig karbonering må de stå minst en uke)
2. 12 liters fat tar ca 12 liter... fyll dem opp akuratt så gassrøret ikke er i kontakt med øllet for å forsikre deg mot tilbakeslag til ventilen.
3. ikke sikker med 12 litersfat.. kommer an på effekten i kjøleskapet også... 19 litersfat tar ca et døgn i mitt skap før tempen er fra romtemp på 20 til servering på 6.
 
ser det er mange som anbefaler å kappe stig røret i cornelius fatene lengre oppe enn det som er standar,
hva skjer vist jeg velger å ha stig røret i den lengden som fatene kommer med?
Vil jeg da få alt av bånnfall opp, eller vil jeg bare få bånnfall i begynnelsen av vært fat?
 
Jeg har ikke kuttet rørende fordi:
-det er laget slik, og kutting kan medføre reaksjoner i metallet hvis det ikke oksideres i to uker eller noe.
-når øllet får satt seg, kommer det bare litt grums den første halvliteren.

Beveger man fatet mye kommer det litt grums uansett...

Mitt råd, ikke kutt. Kos deg heller med litt gjær. Godt for magen c",)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
første batchen jeg satte til karbonisering har nå stått en uke uten at det har kommet en boble i det,
jeg fylte ett par flasker i samme slengen. Samme her ikke noe co2 i det hele tatt.
Satte fatet til kjøling og karbonisering med co2 gass i dag, hva som skjedde må fuglene vite. Virket som gjæringen fikk en bråstopp på dag fire, ølet smaker relativt greit. Noen andre som har opplevd at gjæren rett å slett bare dør ut?
 
Tilbake
Topp