Cornelius på tur - varmt og dødt øl

Hei folkens,

Jeg har hatt en bratt læringskurve på ølbrygging siden jeg startet for et år siden, og har vel nå nærmere 30 batcher bak meg nå. Jeg har lest stort sett alt som er skrevet på dette forumet, men nå har jeg kommet bort i et problem jeg ikke kan se noen har spurt om her på forumet før.

Jeg skal på bilferie i Norge, og hadde i min naivitet tenkt å opparbeide goodwill for diverse overnattinger hos venner med øl. Det jeg ikke har tenkt på er at bilkjøring i solsteiken vil gjøre alle fatene mine glovarme. Best case er vel 20 grader, worst case det dobbelte. Er det noen her som har et forslag hvordan jeg skal få servert dette øllet kaldt og karbonert? Å tro at folk har plass til et Cornelius i kjøleskapet er vel som å tro på julenissen i juli.

Jeg hadde i min utenksomhet tenkt å bare ta med en kjøleboks som jeg har tomme flasker i så de blir kalde, helle øl over i disse fra fatene og kjøle flaskene i kjøleboksen. Jeg innser nå at dette sikkert bare vil gi meg kaldt, men dødt øl.

Er det noen geniale sjeler her som har et lurt tips for å kunne servere folk kaldt og karbonert øl på tur?
 
Et 12 eller 9 litersfat får plass i en stor elektrisk kjøleboks. Jeg bruker den fra bilxtra, som har både 220 og 12volt. Da kan du kjøle mens du kjører og ta med inn for videre kjøling når du overnatter.
Et annet alternativ er en jockeyboks, men det blir kanskje dyrere.
 
Ja, det kunne funke, men da må jeg kjøpe en større fryseboks samt veldig mange små Cornelius. Syns det blir unødvendig dyrt. Hva med om jeg etterhvert tapper øllet på flasker og legger i kjøleboksen for å ha 4-5 liter kaldt, så kjøper jeg en sånn øl-termos med CO2-lokk og rett og slett tømmer over kaldt øl fra flaske og rister inn CO2 i termosen? Burde vel gå ganske kjapt å riste inn CO2 i en sånn liten termos?

#edit Ser at ølkona ikke tåler trykk og derfor ikke kan brukes til karbonering. Hmm, like langt...
 
Sist redigert:
Du trenger bare en 9 eller 12 liters cornelius. Så tapper du til denne fra større fat.
Om du absolutt skal ha det på flaske får du kjøpt et flaskeadapter som gjør at du kan tvangskarbonere på plastflasker. Har brukt det selv til å karbonere appelsinjuice. Du kan bruke 1.5 liters brusflasker om du holder dem unna sol og lys.
 
Den der var veldig fin. En er bestilt allerede :) Kjenner jeg Ali rett derimot så dukker ikke den der opp før i midten av August, så skal ta meg en runde om se om jeg finner deler for å bygge meg en egen.

Hvis jeg ikke finner deler får jeg gå for 9 liters Cornelius. Kjøleboksen jeg har i dag er for liten, men en større kan vel oppdrives...

Takk for meget gode tanker så langt
 
Å fylle over 3 Cornelius til flaske, og ta med det er uaktuelt. Da er det ikke plass til noe annet en øl i bilen. De partykeg løsningene har jeg hørt ikke er egnet for karbonering, så da er vel de også uaktuelle(dessverre).

Jeg har nå vært på TESS og kjøpt rørdeler for en liten formue. Nå bygger jeg meg en PET-flaskeovergang og prøver det, så får vi se hvordan det funker. Tror i grunn det kan bli helt konge.
 
Jeg er redd du kan få problemer med å overføre varmt øl til flasker (skumproblem). Dersom du klarer det, og så etterpå trykker opp flasken med CO2, så regner jeg med at du lett har en fontene når du prøver å ta av karboneringstoppen.
 
Ja, det kan bli et problem, men det må vi se om vi finner en ordning på. Å tømme av varmt øl fra Kornelius til kald flaske skal jo ikke gi noe særlig med skum. Hvis flaska da legges kaldt med CO2 tilkoblet så må da dette være løsbart.

Erkjenner at forslaget til Kristoffer med små Cornelius og større kjøleboks er det beste, men det får jeg ta når det er på tide å bestille neste batch med brukte Cornelius fra utlandet.
 
Turen er mange uker så isolasjonskappe er uaktuelt. Har det for vanlige omstendigheter.

Bygde meg en overgang fra kork til flaske. Prøvde det på en øl jeg ikke har karbonert enda, og resultatet ble perfekt. Fra varmt og dødt til kaldt og perfekt karbonert på et kvarter. Da ble det løsning gitt :)
 
Hei,

Bare for å konkludere denne. Tok med 3 fat på tur. Tappet gjerne over varm øl på to store Farrisflasker med kork med hurtigkobling, og kjørte disse inn i kjøleskapet. Når øllen var kald fikk den seg CO2 og en skikkelig rist, og vips kunne man servere kald og karbonert øl på tur. Dette fungerte helt perfekt, og er så enkelt i bruk at jeg også nå bruker denne metoden for å ta med øl på fest, istedenfor å tappe over på flaske. Jeg har iallefall funnet min metode for å ha med øl på tur. Takk for all hjelp med denne!
 
Supert at du fulgte opp din egen emne/tråd. Da blir det investert i en sliten fra Kina for meg også :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp