Cornelius spørsmål

Fatet 2 øl for en uke siden. Trykksatte disse og sjekket at det ikke var noe lekkasje. Har bare mulighet til karbonere  et fat av gangen og skulle i dag koble co2 slangen til fat nr 2 da det første er ferdig.
DA jeg dro i overtrykksventilen kom det ingen gass ut. Er det ølet som i løpet av denne uken har tatt opp den lille mengden co2 jeg trykksatte fatet med eller kan jeg ha en så liten lekkasje at det er vanskelig å oppdage?
Har igjen sjekket for lekkasje ved å spraye star san lokk og koblinger og kan ikke se noe som antyder lekkasje.

Thomassvendsen skrev:
Fatet 2 øl for en uke siden. Trykksatte disse og sjekket at det ikke var noe lekkasje. Har bare mulighet til karbonere  et fat av gangen og skulle i dag koble CO₂ slangen til fat nr 2 da det første er ferdig.
DA jeg dro i overtrykksventilen kom det ingen gass ut. Er det ølet som i løpet av denne uken har tatt opp den lille mengden CO₂ jeg trykksatte fatet med eller kan jeg ha en så liten lekkasje at det er vanskelig å oppdage?
Har igjen sjekket for lekkasje ved å spraye star san lokk og koblinger og kan ikke se noe som antyder lekkasje.

Du har nok en lekkasje :(

Kan tyde på dette ja. Jeg sjekka nylig et øl jeg trykksatte (1-2 døgn) og satte vekk. Det har stått rundt 6 uker uten gass og når jeg sjekka sikkerhetsventilen var det enda trykk der.

Hvis du bare fylte på CO₂ og så koblet fra gassen igjen og deretter lot ølet stå (kjølig?), er det gjerne bare ølet som har tatt opp CO₂-en. Når man skal karbonere øl fra CO₂-tank, må man gjøre ett av to: Enten la det stå med trykk (tilkoblet CO₂) over en periode eller koble til gass og riste inn denne. Om man bare fyller på gass én rask gang og lar det stå uten tilkobling, blir den lille gassmengden i headspacen raskt tatt opp, og det kan da virke som om gassen har lekket ut.

Dette gjelder spesielt om du setter fatene kjøligere for lagring. :yes:

Det du kan teste er å trykksette fatet til 4-5bar, og sjekk for lekkasje igjen.

Men det er rart at det skulle lekke når du ikke finner noe med test med Star San :confuzed:.. Personlig så bruker jeg Salo vann til testing.

Hvis det var et nytt øl er det garantert som Gahr sier, det har jo stått lenge uten tilførsel av gass.
I tillegg til hans metoder kan du hvis du har mulighet til det gå og opne gassflaska ettpar ganger for dagen og gjerne med høyere trykk i begynnelsen, da kommer du ikke tilbake til en tom flaske pga. lekasjer.

Men, det er mange som har trodd på lekasjer når det er ølet som har stukket av med Co2en. :)

Oddvar Demmo skrev:
Torga skrev:
Det er avogtil lurt og ikke være ALT for bastant i sine påstander. :doh:

Hvorfor ikke det ? man får en i fleisen på returen av og til :)

Den var ikke myntet på deg Oddvar :p

Svar nu mannen som lurer på Jordfeil på Speidelen... :dragen:

Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Torga skrev:
Det er avogtil lurt og ikke være ALT for bastant i sine påstander. :doh:

Hvorfor ikke det ? man får en i fleisen på returen av og til :)

Den var ikke myntet på deg Oddvar :p

Svar nu mannen som lurer på Jordfeil på Speidelen... :dragen:

Regnet ikke med det, det var bare en generell komentar fra en som er bastent når han er sikker, har vaert mye borte idag men skal prøve å finne speideltråen.

Som nevnt så var dette et nytt øl jeg trykksatte med litt co2 for så å sette det uten gass tikoblet i en uke. Dette fordi jeg for øyeblikket bare har mulighet til å karbonere 1 fat om gangen (fatet 2 øl forrige mandag).
Fatet sto 5 dager i romtemp og 2 dager i kjøleskap før jeg i går skulle koble til gass for karbonering. Dro i overtrykksventilen og det kom ingen gass ut.

Regnet med det var som Gahr sier at ølet har tatt opp den lille mengden co2 jeg trykksatte fatet med for en uke siden. Sjekket igjen i dag tidlig og fortsatt ingen tegn til lekkasje.

Takker for mange svar :ilike:

Tilbake
Topp