Corneliusfat mere kullsyre?

Hei!
Har for første gang prøvd meg på fat.
Satt en kølsch, satt trykket på 1, og kjøleskapet på 5 grader.
Smakte nå etter 4 uker, synes ølet er alt for dødt, vil gjerne ha inn mer kullsyre.
Hvordan?:)
 
Mer trykk eller mindre grader. Jeg kjører ipa på en bar i 4 grader det blir topp.

Er en liste med grader og trykk = co2 vol
På forumet for medlemmer
 
Hei!
Har for første gang prøvd meg på fat.
Satt en kølsch, satt trykket på 1, og kjøleskapet på 5 grader.
Smakte nå etter 4 uker, synes ølet er alt for dødt, vil gjerne ha inn mer kullsyre.
Hvordan?:)
Hei!
Har for første gang prøvd meg på fat.
Satt en kølsch, satt trykket på 1, og kjøleskapet på 5 grader.
Smakte nå etter 4 uker, synes ølet er alt for dødt, vil gjerne ha inn mer kullsyre.
Hvordan?:)
Hei. gikk over til fat selv for en stund tilbake.Først karbonerte jeg på den måten som du forklarer her,men hadde sikkert noen lekasjer, og tømte 2 kg.co2 på kort tid.Så gikk jeg over til sukkerlake som fungerer greit ,men det blir en del gjærgrums av det.Nå har jeg gått over til hurtig karbonering. Kjøler ned fatet med øl ,2 bar trykk på regulatoren og vugger det i 15 min.eller til det slutter å sive inn gass. Jeg har fatet opp ned når jeg gjør det. setter fatet i kjøleskapet noen dager sånn at kullsyra får roet seg litt. Funker fint for meg og kommer til å fortsette med det:)
 
Bare å prøve seg fram, til du finner det som du liker. Er selv glad i litt bobler i ølet. Tvangskarbonerer med 2,2 bar i tre dager på 2°C. Det blir slik som jeg liker.
 
Jeg synes også hurtigkarbonering er veien å gå.
Øl på ca 2 grader, snu fatet oppned, riste inn CO2 til boblelyden endrer "karakter".
(ca 5 min, du hører det ganske lett etter noen forsøk)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Hvis man vil tappe seg en med øyeblikkelig virkning etter å ha påtvunget co2 så holder det med lett vugging av fatet når det ligger. Sånn at det ikke skvulper og skummer. Jeg pleier å sette meg på ei øl kasse og ha fatet liggende på føttene og rugge det 3-4cm frem og tilbake. Når man hører boblene så gjør man det riktig. Forutsetter kald øl da.
 
Takk for gode svar:) Forsøkte å rulle 4-5 ganger i 5 min hver gang på lørdag. Satt det på 2 bar først.
Så koblet til igjen, og satt det på 1 bar igjen. Stått rolig siden lørdag nå, tror dere det er da mere kullsyre i det nå?
 
1. Sett ølet på laging/serveringstemperatur.
2. Sett på 2-3 bar trykk i 3 dager.
tapp en øl og kontroler.
Når regulatoren står på en bar er det neste ikke utslag og dermed er det unøyaktig, jeg foretrekker og bytte manometer.
Sett regulatoren på serveringstrykke når ølet er bra.
 
Tilbake
Topp