Corneliusfat

roba

 
Hvor fullt er det hensiktsmessig å fylle et Corneliusfat? Et 19 liters fat rommer 19,5 liter, men er 0,5 liter luftrom nok ved kullsyretilsetting? 
 
Lar du trykket stå på hele tiden er det flaten som bestemmer opptakstiden, dermed bør du ikke fylle fatet så mye at ølnivået er oppe der fatet smalner inn, men da tror jeg ølet vil komme ut Co2 inn koblingen, fyller du derimot med åpent lokk ser du dette.
 
Jeg har fylt mine fat til 'bristepunktet'. Dvs. godt over der det det smalner inn. Så langt har jeg ikke kunnet se noen bakdeler med det. Det første, og eneste, problemet jeg har gjort noe forsøk på å forutse, var om trykket i fatet var høyere enn det som kom fra gassiden - vil nødig fylle regulatoren med kliss (en rengjørers synspunkt på god drikke...). Har selvfølgelig sørget for at lokket om rett ut av desinfeksjon.

Må legge til at man fort kan få ut en del 'kliss' når det luftes ut fra overtrykksventilen med gass tilkoblet.

JonP
 
Vi har kappet noen gassrør som var alt for lange. Vil tro at de egentlig kan kappes såpass mye at de akkurat stikker igjennom. Da kan nok fatet fylles nesten helt opp.

Vi bruker å følge med, bruker ei lommelykt og ser at det ikke fylles over gassrøret. Lokket ligger sånn halveis på.
dette går dog ikke når Star San er brukt som dessinfisering.
 
I stedet for å åpne fatet tenkte jeg å bruke baderomsvekta ved fylling. Kan da holde alt som et lukket system og samtidig ha kontroll med mengden.
 
Går ut fra at du har analogvekt, heldiggris  :cheeky:

Vi kjøpte ei 40 kg pakkevekt fra CO for å bruke til formålet, samt veie opp korn. Den har for stor treghet slik at den ikke greier å registrere den langsomme vektøkninga når det tappes. Den slår seg av etter ei tid. Det eneste som nytter er å dulte borti fatet av og til slik at vekta får ei litt hurtigere vektøkning å registrere. Denne var også tiltenkt brukt i forbindelse med flytting av øl fra bryggerifat til Cornelius. Må vel finne på et system der, eller finne ei slik analog badevekt.
 
Tilbake
Topp