Hei!
Har lest gjennom denne tråden og hiver meg på.
Startet bryggereisen min for tre år siden, den gang med enkelt BIAB startsett. Ble etterhvert med å kjøpe en Grainfather sammen med et gjeng og har brygget en del med den. Nå har madamen og jeg bestemt oss for å flytte til andre siden av landet og da sitter jeg igjen med et BIAB-sett... Tenkte først at en ny bryggemaskin var veien å gå, og landet raskt på brewtools b40pro - men klarer ikke å forsone meg helt med de begrensningene en bryggemaskin har og det faktum at man kan få noe ganske annet for omtrent samme prisen som en b40pro m/ ekstrautstyr om man bygger selv. Ikke minst er hele prosessen med et DIY-prosjekt spennende og lærerik!
Helt siden før jeg begynte å brygge selv har trekjelers HERMS-oppsett vært den store drømmen, og føler dette er riktig tidspunkt å starte på et slikt prosjekt! I den forbindelse har jeg, som sikkert mange andre, saumfart internett etter alle mulige måter å bygge en kontroller for et slikt oppsett på. Her kan nevnes: theelectricbrewery, ebrewsupply, brewtroller, brewpi brewblox, craftbeerpi, ymse arduino, WAGO PLC, +++...
Akkurat nå heller jeg veldig mot å bygge noe basert på CraftBeerPi, fordi det tilsynelatende er godt utviklet, relativt greit å bygge, grei investeringskostnad (?), utbyggbart, kan styre gjæring, fint brukergrensesnitt, og sikkert mye mer..
Helt konkret ser jeg for meg noe slikt:
- 3 stk. 56L kjeler, BK, HLT og MLT (passer mine batch-størrelser)
- 2 stk. pumper (topsflo td5)
- 5500W element i BK og HLT
- Kontrollskap m/ integrert 10.1" touch-skjerm eller ekstern skjerm med mus/tastatur
Hardware-messig liker jeg spike brewing sitt oppsett basert på skrukoblinger og QC-koblinger, men tri-clamp hadde vært ultrakult
Dere som har brukt craftbeerpi en stund: er dere fornøyd? Er det stabilt? Hvordan er det i forhold til et skap med dedikerte PID-enheter ala theelectricbrewery? Fins det noen begrensninger med craftbeerpi? Snappet bla. opp noe om at man ikke bør kjøre PID-styring på to enheter samtidig (ikke en dealbreaker da det vil kreve heftig strømtilførsel..). PT100 vs DS18B20? beerxml fra brewfather?
Har fulgt litt med på facebooksiden til craftbeerpi og ser versjon 4.0 er under utvikling. Ser lovende ut!