dark crystal, muntons

Hei alle sammen :talktohand:

Sitter og planlegger en av mine neste brygg, en imperial IPA, og tenkte og prøve meg med litt dark crystal fra muntons. Jeg har aldri brukt den før og vet ikke noe om EBC`n på denne malten eller hvordan den vil eine seg i en imperial IPA.
Er det noen her på forumet som har benyttet seg av denne malten og kunne gi meg noen råd om mengde eller om den ikke einer seg i det hele tatt?

Forløbig ser oppskriften sån hær ut:

Maris Otter 9000.g
Hvete          500.g
Dark Crystal 400.g

Meskes i 90 min ved 65.C med en tykkelse på mesket (blandingsforrhold) 1,5L vann per kg malt

50g simco      90 min
30g cascade    60min
30g cascade    30min
25g cascade    15min
30g cascade      5min
35g cascade    tørrhumling

Gjær wyeast 1084 Irish ale

Tror du vil få et bedre resultat med en gjær som har høyere utgjæring, f eks london ale Wyeast 1028. eller Wyeast 1056 American ale.
Ser du bruker amerikanske humler så jeg ville brukt 1056.(wlp001)
Det er viktig å få god utgjæring på en Imperial IPA, så kanskje gå ned i 64 grader?
Ellers tror jeg det går greit med såpass liten mengde med dark crystal.
Jeg er ingen ekspert, så håper du får flere tilbakemeldinger.

Gå ned til 64.c høres fornuftig ut ja  ;) Har allerede satt en starter på irish ale, det sto på hjemmesiden til wyeast att den kunne benyttes til imperial IPA, men har hatt en liten magefølelse på att en anna gjær skulle passe seg bedre.
Men dette blir vel ett klassisk eksempel på og være ivrig etter og få satt ett brygg og bruke det man har tillgjenglig! HE he  ;D
Nå er det vistnok ett par dager til starteren er ferdig så er jo ikke for sent og endre på hva slags øl jeg skal brygge.
Hvis noen skulle ha ett forslag til hva slags øl jeg kan sette med Irish ale, (gjærne en opp mot 10%) så takker jeg masse for det.

Takker for tilbakemeldingen Brede

Du kan bytte ut litt av maris ottermalten  og tilsette 1 kg sukker i stedet. Da tror jeg det går med gjæren din, da blir den litt mer lettdrikkelig og litt lavere FG.
Start gjæringen ved ca 18 grader i vørteren, og så kan du øke til 20 grader når den værste stormgjæringen er ferdig for å hjelpe gjæren litt.
Lykke til

Mener du vanlig hvit sukker eller? trodde det var fy fy i brygg  :neinei:

Over til noe anna, har noen på forumet her  erfaring med STAR SAN dessinfiserings midelet. Kjøpte en sån en i går og fikk litt angst for alt skummet som er igjen etter du heller ut blandingen? Dette må vel gå ut over skumnivået i det ferdige øle?

Sukker er ikke noe problem å bruke, så lenge man ikke overdriver.
Hvist du ser på Belgisk bryggeri kunst er det veldig vanlig å tilsette forskjellige typer sukker.

Som en grunnregel kan man si att man ikke bør bytte ut mer en 20% med sukker, å ville nokk vært mer forsiktig med sukkerbruken ved svake brygg.
Sukker sørger stortsett for å tynne ut brygget og danne mer alkohol og med sterke brygg har man ganske stor andel med malt som sørger for fylde og smak.
Da kan man bytte ut noe av malten med sukker for å danne ett lettere (ikke alkoholmessig) brygg.

Grunnen til att sukker har fått ett så dårlig stempel er nokk p.g.a. instruksene i ølsettene man får kjøpt.
De anbefaler å tilsette rundt 50% sukker til settet, noe som fører til noe tynn smak.

Ingen fare med Star San skum.
Det skal ikke ha noen innvirkning på det ferdige ølet.
det er det som er hele meningen med no rins produkter :ilike:

Sitter og leser brew like a monk og ser jo det at det blir brukt mye sukker i brygget. Men jeg ser det blir brukt litt andre typer sukkerarter en det vi har i kjøkkenskapet. Handlet med meg en liten dunk med candy sukker (den flytende formen) når jeg var innom brouwland i belgia, og hadde forstått at dette var den korekte sukkertypen og gå for. Denne er riktig nok av den mørke varianten og vil vel ikke passe seg til en Imperial IPA.
Men stoler på hva dere sier Steinarja, Serigs og tester med vanlig sukker.

Godt og høre at Star San holder det de lover, har nemlig brukt Cemipro oxi i lang tid men har hatt litt problem med skummet på øllet mitt. Mistanken gikk til slutt mot Cemipro og begynte og skylle med kokende vann etter dessinfiseringen, og problemet forsvant umiddelbart. Nå er det god skummfasthet og øllet føles nesten litt mer fyldig og  :biersmile:

Har jeg forstått det riktig så er det ingen grunn til ikke å bruke helt vanlig sukker dersom du bare vil oppnå en lavere FG på ølet ditt.

Dersom du er ute etter at sukkeret også skal bidra med smak må du gå for slike siruper som du nevner, eller du kan karamellisere ditt eget sukker.

Sukkertyper som prismessig havner midt i mellom disse to, som kandisukker-klumper, brunt sukker etc. etc. har det lite for seg å bruke har jeg skjønt.

Jeg har sukret mine siste 3 IPA'er og kommer til å fortsette med dette fremover. Brukte vel noe brunt sukker, men kun pga det var det jeg hadde liggende. Farin er like bra om ikke bedre.
Jeg har vel ikke merket noe lavere FG på bryggene mine etter jeg begynte med sukker. De meskes ved 64-65c og slutter som regel på rundt FG 1.010. Da er OG ca 1.065 med ca 500-600gr sukker på 45L
Jeg syns det gir et fint pregt på spesielt IPA. Den blir på en måte litt mer konsentrert om humlesmaken, noe jeg liker ved en IPA.

Ja det gjenstår bare for meg og teste det ut. Tenker jeg reduserer maltmengden ned til 7.kg og tillsetter 800g sukker. Er jo veldig fint og kunne minske litt på mengden malt med tanke på hva jeg får plass til i meskekaret mitt (32L)

Vell folkens må takke masse for rådene jeg har fått. Forumet er gull hvert.

Tilbake
Topp