Dårlig karbonering med WLP005

Jeg flasket en Engelsk bitter for 1 uke siden. Gjæren jeg brukte var WLP005 fra en to liters starter. Batchen var et 26 liters maltbrygg med OG 1.044 og FG 1.010. Ølet stod 16 dager på gjæringskaret og da jeg stakk om til flaskekaret mitt ble jeg overrasket over hvor klart ølet var og hvor fast gjærkaka var. Det er til nå den mest flokkulerende gjæren jeg har sett (1 år i gamet). Smakte på ølet før flaskingen og var veldig fornøyd med smaken.

En liten frykt for at det ikke skulle komme nok gjær over på flaskene lurte i bakhodet, men jeg tok sjansen, tilsatte sukker (4,5g pr liter) og flasket i vei. Flaskene har stått ved 20-22 grader i en uke. Da jeg smakte på en av dem i går var den nesten helt dau og det var såvidt litt bunnfall å snakke om. Noen få, små, sammenklumpede gjærpartikler, ikke det vanlige laget med gjær i bunnen. Sukkersøt (relativt) var den også :( Jeg har alltid fått karbonert øl etter én uke.

Jeg kommer til å vente en stund til, men har egentlig ikke så mye tro på at det lille som finnes av gjær i flaskene kan klare biffen. Noen særlig formeringsevne er det vel ikke snakk om antar jeg.

Har noen erfaringer med å flaske på nytt? Det jeg umiddelbart tenker som løsning er å tømme flaskene tilbake på tappekaret, tilsette litt gjær (aner foreløpig ikke hvor mye) og flaske en gang til. Tenker at det er verdt et forsøk.

Du må ha tolmodighet jeg smaker aldrig på ølet før etter 2 uker på flaske og har hatt øl som har brukt lenger tid en det. selv om ølet er helt klart så er gjæren der enda. jeg har en maibock som er perfekt karbonert og krystall klar, jeg kan helde hele ølet over i glasset uten å få med gjær(det er nesten 0 sediment i flaska). den stod til lagering i mange uker før  flasking og den var ferdig karbonert etter ca 4 uker.

Med så lav OG som du har er gjæren antagelig også i toppform, men siden den flokulerer sterkt kan den trenge litt mere tid en svakt flokulerende gjær typer.

Jeg ville ikke flasket på nytt, på grunn av stor fare for oksidering, men har nylig hatt samme problemet med en langt sterkere belgisk dubbel (8%), og forsøkte å løse det ved å tilsette ny og frisk gjær på flaskene og korke på nytt. Jeg brukte hydrert US-05 som jeg tilsatte med teskje, et par dråper per flaske. Dråpeteller er nok lettere å bruke. Ølet har begynt å få en del kullsyre etter et par uker, men det går ganske tregt.

Men gi ølet en uke til før du gjør noe med det. Med så svakt øl vil gjæren antakelig være frisk og fin, det er bare lite av den.

Ut fra det dere skriver ser det jo ut som om det er håp for karboneringen uten videre inngrep. Innser at angst etter bare én uke kanskje er litt voldsomt. Takk for svar, jeg skal smøre meg med tålmodighet. Jeg har egentlig aldri tenkt på OG og gjærhelse i forbindelse med karbonering, men skal ta det med i betraktningen når jeg brygger mitt første sterkøl (forhåpentligvis snart). Brew strong :)

Tilbake
Topp