Dårlig utbytte

Hei, har forsøkt maltbrygging for første gang, brukte meske pose og kasserolle, endte opp med 16-17 liter vørter med og 53, av 5kg pale malt, og 400 g krystallmalt. hadde tenkt å lage et 20 liters oppsett.. men sånn ble det, hva har jeg gjort feil? mesket i 1,5 time på 67 grader c. og skylte et par ganger med 78 grader c. burde ikke og være mye høyere med så lite vørter.. er det noen som har gode tips til meg. har stående malt til 1 oppsett til. skal brygge til helgen. :help:
 
Hei! Jeg har adri brygget med BIB metoden, men skal prøve å gi et par råd
Det var dårlig utbytte ja rundt 55%
Prøv å røre litt i mesken underveis. Bruk tynnere mesk. Hvor mye har du plass til i kjelen?Kjør på med vann til hvertfall 4Lkg gjerne mer. Mener at BIB bør kunne forvente opp mot 70% utbytte.
Før du skylle hever du da tempen på mesken, eller bare skyller du med 78 grader. Viss ikke ville jeg brukt varmere skylle vann slik at mesken kom opp mot 78 grader, røre godt vente 10 min og sile av.
Lykke til ;)
 
Enkelt og greit for dårlig skylling (uvasking av sukkerstoffer), vet ikke hvordan du skyller men antar det er å helle av vørter og så fylle på vann igjen og gjentar, jo flere ganger du gjør det jo mindre sukkerstoffer vil det være igjen i malten og dermed høyere OG.
Selv bruker jeg bare kontinuerlig skylling, ingen MashOut og dermed lav temperatur i mesken, alikevel konsekvendt 90 ++ % utbytte så jeg tror ikke det er for lav temperatur på skyllingen, ser ofte det blir nevnt men tør påstå det ikke er en årsak til lav OG, jeg skulle isåfall oppdaget det for lenge siden.
 
Ok takker! Innser at jeg må gå til innkjøp av skikkelig utstyr for å meske i, har bare to kjeler på 10 liter hver, og to messke poser som jeg fordeler malten i, varmet ikke opp mesken før skylling. konkluderer vel med at jeg kunne ha tatt meg tid til å skyllet litt bedre. Er ikke helt inne på de forskjellige uttrykkene her BIB metoden hva står det for? Og en ting til!! hvordan er det man regner ut % utbytte.
Er det mulig å lage et enkelt utstyr for mesking uten å bruke masse penger på det. :biersmile:
 
jepp. Steigen. E du kjent her? Forresten takk for gode tips. Håper det går bedre på neste. Tenker å brygge i dag :skitbra:
 
Tilbake
Topp