Demontere cornelius fat.

Er det noen som har opplevd problem med koblingene til corneliusfat? På et av fatene jeg har, så er det veldig vanskleig å få på/av hurtigkoblinger. Selve ventilen ser helt lik ut som på andre fat, men det er veldig vanskelig å få hurtigkoblingen til å sitte. Må bruke betydelig makt og stygt språk for å få ting på og av, noe som kan være svært irriterende når det oppstår en ukontrollert utblåsing av øl.
Jeg har kjøpt nye ventiler fra candirect, men disse passer av en merkelig grunn ikke. Jeg tror det kan være en annen gjengedimensjon, som ikke går på mine fat. Er det mange forskjellige ventiltyper på markede, som ikke er kompatibel med hverandre? Har kun NC-koblinger, ball-lock.

Ja. Noen ganger må jeg bruke en stor skrutrekker som brekkstang.
Har alltid trodd at det var gummipakningene som var litt forskjellig, men nå skal jeg ta skyvelæret og sjekke ventilene litt nærmere.
Har fat både fra Vin og Bar, og Candirect.
Kanskje noen andre kan belyse oss?

Se etter at inn og ut ikke er byttet om, de er forskjellige, og da kan du oppleve noe sånt.
Den til gass skal ha en utfresing på kanten til fastnøkklen....

Fikk demontere det helt. Satt noe jævlig fast. Vasket og renset. Så nå er det tett igjenn. CO2 ventilen tullet.

Det hender de setter seg godt fast i ølrester. skyll godt med nesten kokende vann slik at det er gjennomvarmt før du skrur de løs.
Utrolig hva det hjelper :)

Et lite tips: delene har en tendens til å sitte ekstra godt fast hvis fatet hurtig karboneres ved å rulle / riste påfatet..

Tilbake
Topp