Den lille humletesten

Fikk en idé idag mens jeg jobbet med oppskriften for min neste pale ale, hva med å brygge te av humle for å smake forskjellene? Som tenkt, så gjort. Ikke store testen kanskje, fryseren innholdt bare fire forskjellige humletyper. Men uansett, en pellet i hver kopp - og så litt nykokt vann. Voila:

humlekopper.jpg


Selv om det kanskje ikke var det mest innbydende å smake på:

humlenamm.jpg


Nå er ikke jeg spesielt erfaren som smakstester, men dette var i hvert fall hva jeg kom frem til.

De fire som ble testet var:

East Kent Goldings: som ble testen "referanse". Også fordi jeg har brukt denne en del, så jeg kjenner den litt  i hvert fall. Sammenlignet med de andre som ble "testet" så er denne ganske mild, litt tørr og gressaktig i smaken. Omtrentlig som te som man har glemt, og som teposen har blitt liggende i - noen døgn...

Challenger: Litt mer intens i bitterheten enn EKG, har en sterk krydderaktig smak. Litt "oljete" i ettersmaken. Denne ble både min og konas "favoritt". (Ja, kona smakte hun også - for å konkludere med at jeg var gal som satt å nippet frem og tilbake på koppene).

Cascade: Litt syrlig, nesten sitrusaktig i smaken. Lite aroma i forhold til de andre, men dertil mye bedre aroma. Smaksmessig var det nærmeste jeg kom egentlig tanken om oppvaskvann - litt slik jeg tror sitronzalo smaker..

Nugget: Sterk bitter smak, kraftfull, men mer smak enn lukt. Denne var nok testens "mandomsprøve".

Uansett; artig "test". Så gjenstår det om dette kan overføres til ølbryggingen; det påvirket i hvert fall min oppskrift. Skulle vært spennende å gjenntatt dette også, men da i langt lavere styrke enn det jeg blandet opp. Det litt vel intenst. Noen som har gjort noe tilsvarende?
 
Veldig bra, har ikke gjort tilsvarende - men endte heller med å lage tre Single Hop IPA'er :) Dette virker dog noe enklere og mindre omstendelig.

Skal imidlertid følge ditt tips før en evt. runde to av Single Hop IPA'er. Vil være en spennende referansesjekk.
 
Alltid kjekt å prøve å bli kjent med råvarene og hva forskjellene egentlig er.

Hvis du med "noe tilsvarende" mener tilsvarende galskap, har jeg forsøkt med korianderfrø..
 
Det er et svært lærerikt eksperiment. En idé er å bruke en tesil så man få en te uten for mye grums. Mer behagelig for ganen!
 
Gahr skrev:
Det er et svært lærerikt eksperiment. En idé er å bruke en tesil så man få en te uten for mye grums. Mer behagelig for ganen!

Også er det litt lettere å vite hvor lenge humlen har ligget å trukket.
 
Tilbake
Topp