Desinfeksjonsmiddel

Engen

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på om det er noen som kan forklare meg om denne kan brukes som desinfeksjon i ølbryggingssammenheng.

Ecolab Sirafan Speed (Rinse free)

Bacterial according to EN 1276 30 sec
Yeasticidal according to EN 1650 30 sec
Bacterial + Fungicidal according to EN 13697 2 min and according to DVG/DGHM 5 min
Tested against Murine Novovirus 10 min




Her er link til sikkerhetsdatabladet hvis det er til noe hjelp:
http://app.ecoonline.com/ecosuite/a...hp?msdsCid=1004967&viewForm=pdf&msdsEr=770231
 
Det ser da ut til å ha de rette egenskapene. Men er meget dyrt. Du får en liter Star San konsentrat for samme prisen som en flaske av Ecolab ferdig blandet. En liter Star San blir vel noen hundre liter ferdig blandet løsning. Har selv gid erfaring med Star San og har testet egenskapene selv med Petrifilm meg meget godt resultat. (Ligger på forumet her en plass )
 
Jeg bruker av og til Sirafan Speed på kjøkkenet i forbindelse ned gjærhåndtering. Der er Starsan bannlyst, og eg middel som ikke setter flekker på benkeplate er nyttig for å desinfisere småting.
 
Tror ikke benkeplater av sten er så glade i syrer.
Men den vi har har fått på seg en hel del utblandet Starsan uten at jeg kan si den har tatt skade.
Men sokkellist av finert sponplate er blitt snudd for den ble helt misfarget ned mot gulvet.
Tror det var vørter som tok tabben på den.
 
Slik ja. Det var kjøkkenbenkken du tenkte på. Kunne ikke helt skjønne at starsan var problematisk ifm selve gjærhåndteringen.
 
Starsan er bannlyst fra kjøkkenbenken. To stygge svimerkerker er nok... Og gjærhåndtering er stort sett det som skjer av byggeaktivitet der.

Er Starsan virkelig så sterkt. Kanskje jeg bør begynne med hansker. Jeg ser noen bruker hansker når de brygger. Hva gjør dere og når?
 
Jeg bruker ikke hansker, men burde nok begynne med det. Jeg får veldig tørre hender av all vaskingen underveis, og klarer som regel også å påføre meg noen småkutt her og der på hendene, f.eks. fra skarpe kanter på finsilen på Speidelen.
 
Tilbake
Topp