Desinfeksjonsmiddel?

Aage

Norbrygg-medlem
Har kjøpt chemipro oxi fra vinogbar. dette krever iflg pakningen varmt vann. Hva er å få kjøpt av midler som bare krever kaldt vann og som ikke trenger å skyldes ut?
 
Kjenner ikke effekten av disse, men kanskje det er mulig å prøve, eller noen erfaringer?
http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=3637
 
Problemet er feks ved desinfeksjon av gjærpakker, det er vel ikke helt ok å legge dem i varmt vann før tilsetting?
Kan det være en ide å løse opp middelet i varmt vann og så tilsette kaldt vann til, en grei temperatur?
 
Sterkrens fra Petit eller StarSan fra MoreBeer. Begge er fosforsyrebasert og er veldig greie å bruke.
 
man kan da tappe oppp feks en gjæringsdunk med kald desinfeksjonsvæske og bruke denne til desinfeksjon underveis på bryggedagen? :attevar:
 
Starsan kan stå ferdig utblandet ganske lenge. Ifølge produsenten bør du passe på hvis løsningen blir grå og uklar. Da har pH blitt lavere enn 3,5 og løsningen har ingen effekt lenger.
 
StarSan flasken sier 1 fluid ounce per 5 gallon, det skulle gi ca 30 ml per 19 liter eller 1,5 ml per liter

Sterkrens flasken sier 5 ml til 1,5-2 liters sprayflaske som skulle gi ca 3 ml per liter, men i en vaskebøtte kan man greit redusere til 1ml per liter (eller mindre). Sterkrens skiller på om man skal spraye på eller ordentlig vaske.
 
har nå bestillt sterkrens fra petit, virker som det er greit å bruke. Flott med litt info omkring doseringer! :skitbra:
 
Grunnen til at mange liker StarSan er at denne skummer bedre og dermed "klistrer" seg fast over lengre tid, samt dekker lettere over alle flater. Men Sterkrens er helt OK å bruke. Begge produktene er gode.

For min del er det tilgjengelighet som avgjør hva jeg bruker, men står flaskene ved siden av hverandre ville jeg nok foretrukket StarSan.
 
Tilbake
Topp