Diacetylrast og fermentasaurus

Har akkurat satt «Love in a canoe» fra Bryggselv på Fermentasaurus. OG 1,044. Pitchet 2 pk rehydrert S-189 på 10 grader og har satt temp controll på 9,5 grader iht oppskrift. Har lest side opp og ned om diacetylrast (min første undergjæret) og funnet at det er veldig mange veier til Rom (eller øl i dette tilfellet..). Oppskriften sier at temp kan økes til 15C etter 2 dager og settes ned igjen til 9C etter dag 4. Synes dette blir noe upresist.
Har god tid og trenger ingen hurtigløsning.
Vil det være en god løsning å la den stå på 9,5 grader i 2-3 uker og så øke temp til 15 grader 2-3 dager? Og slik unngå utallige SG-målinger. Dette er vel «old-school» metoden?
Har forøvrig tenkt å gjøre som jeg pleier med ales, og gjære med litt trykk (0,3ish bar) og øke trykket (tilsette co2) samtidig med coldcrash (etter 3 uker+) til den er ferdig karbonert. Bruker gjerne 3-4-5 dager på dette. Vil trykket spille inn for diacetyl? Vet man kan øke temp noe ved trykkgjæring men tenkte som nevnt å likevel la den gå på 9,5 grader.
Troen på dette, eller evt forslag???
 
2 pakker gjær er 2 for lite.... Ufattelig at BS kan selge et sett hvor de selv skriver:

"Det er viktig å bruke riktig mengde gjær på rett temperatur. Husk at gjæret lager ølet! 14 dager på 9-10°C. Du trenger omtrent 400 milliarder celler."


og så levere med kun 2 pakker......
 
Har akkurat satt «Love in a canoe» fra Bryggselv på Fermentasaurus. OG 1,044. Pitchet 2 pk rehydrert S-189 på 10 grader og har satt temp controll på 9,5 grader iht oppskrift. Har lest side opp og ned om diacetylrast (min første undergjæret) og funnet at det er veldig mange veier til Rom (eller øl i dette tilfellet..). Oppskriften sier at temp kan økes til 15C etter 2 dager og settes ned igjen til 9C etter dag 4. Synes dette blir noe upresist.
Har god tid og trenger ingen hurtigløsning.
Vil det være en god løsning å la den stå på 9,5 grader i 2-3 uker og så øke temp til 15 grader 2-3 dager? Og slik unngå utallige SG-målinger. Dette er vel «old-school» metoden?
Har forøvrig tenkt å gjøre som jeg pleier med ales, og gjære med litt trykk (0,3ish bar) og øke trykket (tilsette co2) samtidig med coldcrash (etter 3 uker+) til den er ferdig karbonert. Bruker gjerne 3-4-5 dager på dette. Vil trykket spille inn for diacetyl? Vet man kan øke temp noe ved trykkgjæring men tenkte som nevnt å likevel la den gå på 9,5 grader.
Troen på dette, eller evt forslag???
Har ikke bare troen, jeg vet at det virker aldeles utmerket. Har gjæret sikkert 30 lagere på denne måten. Trykkgjæring har jeg ikke erfaring med, men det er en velprøvet metode brukt i over 50 år. Usikker på om kald (9,5 grader er lavt på hjemmebryggernivå) gjæring og trykk er en optimal kombinasjon? I industrien er temperaturen litt høyere. Om du tester det, kan du jo dele erfaringene etterpå :)
 
Da holder jeg meg til den planen, men kanskje øke temp en grad og to når den har kommet godt i gang mtp det PetterL skriver over her at det er knapt med gjær
 
Tilbake
Topp