Noen som har erfaring eller noen tanker rundt denne her? :jaha:
http://www.eseasongear.com/hainhi96dire4.html
Evt andre anbefalinger i samme gata?
http://www.eseasongear.com/hainhi96dire4.html
Evt andre anbefalinger i samme gata?
magne1972 skrev:Dyr ihvertfall![]()
Med mitt 150,- refraktometer som er nøyaktig nok så synes jeg det.Oddvar Demmo skrev:magne1972 skrev:Dyr ihvertfall![]()
Synes du det med 880 NOK ?
Tror Rune Alm har dette.
Mølle trenger jeg for å lage øl, refractometer eller hygrometer lager ingentingOddvar Demmo skrev:For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
![]()
+1Oddvar Demmo skrev:Jeg har brygget så lenge at jeg egentli ikke bryr meg med at Hydrimeteret viser 2 feil eller så, men fikk jeg rå så .....
magne1972 skrev:Mølle trenger jeg for å lage øl, refractometer eller hygrometer lager ingentingOddvar Demmo skrev:For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
![]()
de gir meg en pekepinn på hva jeg har laget/gjæren har gjort
Rent bortsett fra det, ingen erfaringer med digitalutgaven, men fungerer gjør den nok, husk dog at refractometer har en feilmargin etter alkoholinhold i væsken, og derved må bruke et omregnings-ett eller annet for det
Det må man også med hygrometer, men i mindre grad er nøyaktigheten der påvirket.
Etter min erfaring viser lesefeil, og unøyaktigheter i dyre hygrometer ikke bedre resultat enn selv billige refractometere, så synes du dette er viktig, så kjør på![]()
Fungerer gjør det, men det viser feil. Bryggeprogrammet ditt korrigerer nok for det?Ketil skrev:Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?
Jeg har bare et billig fra ebay. Det er kjekt å ha under bryggeprosessen, men funker ikke etter at gjæren er tilsatt.
Ketil skrev:Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?
Beersmith2. Tools-refractometer-calculation.. Velg fermenting worth gravity.Ketil skrev:Da vil jeg si det er bortkasta penger til vårt bruk.
Finnes ikke noe kalkulator i noe bryggeprogram som kan brukes til dette formålet.