dilemma: drikke eller ikke?

Jeg har 12 liter med bringebærøl som jeg har lagd til et bryllup.

Brukte ekstrakt og minimum med humle. S-05 cirka 16grader gjæringstemp.

Her kommer dilemmaet. Etter en ukes gjæring hadde jeg litt dårlig tid og pælma bare to kilo frosne bringebær fra joker oppi karet. Har stått to uker til, med gjærkake, grunnet uforutsette hendelser.

Bør jeg være bekymret for e.coli?
 
Hvorfor skulle du bekymre deg for e-coli? Hvis du klødde deg i rumpa, og tok i bærene etterpå, bør du være bekymret for e-coli.

Med normal hygiene tror jeg det skal gå bra.
 
Var no greier i avisa om at du burde koke alle bær kjøpt i frysedisken for noen uker tilbake.
Sånt kommer av og til, jeg hadde ikke vært bekymret i det hele tatt.. Hverken for bær med e-coli eller ekstra tid på gjærtønna.

Vær pøbel og server rumpeøl i bryllup :p
 
Tror norske og svenske bær var friskmeldte, men fra andre land måtte dem kokes. Vet du opprinnelsesland på bærene?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
E. Coli kan overleve noe tid,måned(er) i øl, men greier ikke å vokse,øke i antall. Reduseres etterhvert.
Drikker forøvrig mye smoothie av frosne bær, rådet om koking er vel opphevet og gjaldt vel hepatitt?

Skal en følge alle rådene så er det kanskje viktigere å koke salaten din, velbekomme ;)
 
Sist redigert:
Selv lager jeg smoothie til ungene, aldri kokt noe som helst av frosne bær. Om det så skulle være noen e-coli i det, vil det dø ganske fort når det kommer ned i magesekken med ph 3'ish. De fleste e-coli bakterier er harmløse, det er spesielle serotyper fra storfe som er farlige, tror det er 156 elns.
 
Uten å kunne bevise dette med kliniske tester som det så fint heter i reklamene, så tror jeg at det er vestentlig større fare for å bli infisert av e-coli fra late catering ansatte som klør seg i rumpa mens de smører snitter enn hjemmebrygget bringebærøl i et bryllup :)
 
Tilbake
Topp