Din Sommerfavoritt?

neslekkim skrev:
Gahr skrev:
Ausralsk sparkling ale. Skal brygge en i morgen.

Hva er det?, Sparkling ale?, litt som Fizzy beer som engelskmennene sier om tysk lager?

En egen australsk pale ale-type. Gjærdrevet, godt med kullsyre, passelig bitterhet, men lite humle forøvrig. Cooper's Sparkling Ale og Cooper's Pale Ale er kroneksemplene. Knusktørre og fruktige, svært leskende. Førstnevnte 5,8 %, den andre 4,5 %.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

For meg må dette bli Wisby Pils, Orval eller Aass Bock. Alle er fantastiske øl, og ville på heilt ulike vis gjort dagen til ein betre dag.

Mild har blitt en av flere favoritter på sommertid, leskende øl som man kan drikke endel av uten å bli for brisen, og den tåler å få litt temperatur (12-15 synes jeg kanskje er mest ideelt). Skal det være noe kjøligere, er en frisk IPA eller APA velkommen. Regner med jeg brygger en litt lysere mild neste gang den kommer på blokka. Skulle gjerne smakt noen kommersielle milds, tiden ordner vel opp med det etterhvert.

Litt overrasket over at Berliner Weiss ikke har kommet på listen. Friskt og godt en varm sommerdag, og man tåler mange :)

Iffuer skrev:
Litt overrasket over at Berliner Weiss ikke har kommet på listen. Friskt og godt en varm sommerdag, og man tåler mange :)

Vanskelig å oppdrive, men stikker du innom med en i sommervarmen, tar jeg den gjerne. :)

gustavf skrev:
Sommer eller vinter? Pizza eller griling? Regn eller hagl? IPA!

Du har jo egentlig et godt poeng. En god IPA er definitivt et av mine "øde-øy-øl". Om jeg bare måtte drikke ett øl resten av livet, hadde jeg antakelig tatt livet av meg fort, men om jeg fikk velge fem, hadde jeg absolutt valgt i alle fall én god IPA.

Gahr skrev:
Jens Martinsen skrev:
Gahr skrev:
Ausralsk sparkling ale. Skal brygge en i morgen.

Legger du ut oppskifta på den Gahr? Pleeeeeas....

Will do, litt senere!

Og her er den:

Andrimne Sparkling Ale

22,5 liter
OG: 1049
FG: 1008
IBU: ca. 35 (Noonan)

1,6 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
1,6 kg Thomas Fawcett maris otter pale, 5,3 EBC
250 g Thomas Fawcett pale crystal, 70 EBC
400 g Thomas Fawcett hvetemalt, 4 EBC
300 g farin
25 g Northern Brewer, pellets, 10,5 % aa, 60 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
1 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP009 Australian Ale, 0,75 mill. celler/ml/°P

Mesking i 65 min. på 64 °C, 5 min. på 78 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 18-21 °C i 14 dager. Karbonér til 2,5-3 vol. CO2. Enjoy!

mhhh, blei en utfordring med gjæren der gitt  :jaha:
Får ta kontakt med Bryggselv så får vi se om de ikke kan ta med denne på neste bestillingsrunde!

Eirik Indregård skrev:
Se for deg følgende scenario: Du sitter på et solvarm svaberg ytterst mot havgapet, langi i det fjerne kan du skue noen få cumulusskyet men utover det er det blått over det hele. Både luften og badevannet er varmt, og kun et flaut vindpust i ny og ne. Du kjenner lukten av salt hav og tang, lyden av måkeskrik og en gammel ensylindret FM som dunker en snekke sakte i en eller annen retning. Du sitter å nyter et stort og duggfriskt glass med ....

Ja nettopp - hva ville du hatt i glasset?

Som du kan drømme  ;D Det var i de tider, men da hadde vi ikke Wit, men Arendals pils, vi tøffet rundt i min snekke med 6 - 7 hk FM på et blikkstille vann inn i solen  hildringstimen, stllheten og den rolige dunkelyden fra motoren iblandet et måkeskrik eller to. Da var det 3 pilsner i en snor og en politibåt som på fullfart gjorde 10 knob, en tid som aldri vil vende tilbake.  :noway:

Tilbake
Topp