Diskusjon om klone-oppskrifter

knutrw skrev:
I min erfaring bør man ta alt som står i aviser med en klype salt. Dette med sitatsjekk osv er høyst hypotetisk. Journalister tar seg fint friheter med sannheter om det fører til en bedre historie.

Hørte klippet på Norgesglasset.

Der sier Marius at han eksperimenterte med diverse krydder og brukte amerikansk humle. For meg høres det ut som han tar kred for oppskriften. At han tok en standard Saison og gjorde sin egen vri på den. Den blir litt for enkel.
 
Ok, med fare for å tråkke i bedet, salaten og noen på tærne; han er 17 år, ikke?
Hvem var vel ikke verdensmester da? ;)

Media, oppskrift eller hva annet som kommer i veien... Han har vel brygget dette selv? Hvis ikke... :mad:

Når det gjelder om man må informere om egenprodusert oppskrift ved konkurranser, vil dette da gi cred eller lag til bryggeren? Vil de bryggere som har egenkomponert oppskrift gå foran vs kloner? Da utløser dette spm om hva som er egenkomponert vs modifisering... Hvem har vel ikke med hånden på hjertet endret litt på en oppskrift for så å kalle denne SIN?
Det vil gi flere debutanter hvis det er ok å klone!
Hva med en debutant-klasse?
Hva med nytenking-klasse? Les: oppskrift- og bryggeklasse?
Og til slutt da altså åpen klasse, dog med cred til de som skal ha dette, såfremt dette ikke gir negativ-cred til de som oppgir sin kilde til oppskriften.

Jeg synes det er helt topp at unge bryggere hevder seg i "bryggeklassen"...
 
Misforstå meg rett. Synes det er dødsrått at en på 17 lager så godt øl (for ølet han brygget var visst skikkelig snadder). Mener kun cred where cred is due :)
 
Er jo ikke annet jeg forventer fra voksne menn (og kvinner), men hva med de kommentarer jeg også har???
Spesifiser ihvertfall hvilken innvirkning det har at man leverer inn et duplikat (om man kan kalle det det?) til en konkurranse.
Debutantene er ihvertfall interessert i dette, men dere erfarne gamlegubber bryr dere ikke som sånt, dere vet hva dere leverer...
(Dette var et spark til alder, ihvertfall, erfaringsmessig alder, noe som er sterkt tilknyttet kronologisk alder uansett...!  >:D )

LF
 
LaffenDog skrev:
Er jo ikke annet jeg forventer fra voksne menn (og kvinner), men hva med de kommentarer jeg også har???
Spesifiser ihvertfall hvilken innvirkning det har at man leverer inn et duplikat (om man kan kalle det det?) til en konkurranse.
Debutantene er ihvertfall interessert i dette, men dere erfarne gamlegubber bryr dere ikke som sånt, dere vet hva dere leverer...
(Dette var et spark til alder, ihvertfall, erfaringsmessig alder, noe som er sterkt tilknyttet kronologisk alder uansett...!  >:D )

LF

Hvorvidt man leverer inn en klone eller noe helt egenkomponert vil ikke ha noe som helst å si i en konkurranse, da dommerne ikke har tilgang på den type info.

Som en av dommerne som smakte ølet over må jeg få lov til å skryte; ølet var svært godt. Den tekniske utførelsen var strålende. En dårlig brygger hadde ødelagt brygget uansett hvor god oppskrift det var, men det er jo naturlig å opplyse om kilder (men det får altså ikke dommerne vite før etter bedømming og poenggivning er over.
 
Dette bør går klar frem av satuettene til konkurransen, slik at flere debutanter lokkes frem, slik som antakligvis Magnus (17) er iår (uten at jeg kjenner historien bak).
Bra at dommerne ikke får tilgang til denne kunnskapen før etter vurderingen er over, noe som også stiller større krav til dommerne, og dermed også bryggerne på sikt!
Klarer dommerne å avsløre en clone og også vurdere denne opp imot originalen, er dette et kvalitetsstempel for orginisasjonen, synes jeg.
Men allikevel, en debutpris er motiverende for debutanter, uansett alder og erfaring.
La debutantene få en mykere start - det vil gi et mer givende konkurransebilde. La de erfarne få konkurranse, men med filter for debutantene.
Magnus hadde kanskje ikke trengt dette, men vi dødelige?
 
;D
Gahr skrev:
LaffenDog skrev:
Er jo ikke annet jeg forventer fra voksne menn (og kvinner), men hva med de kommentarer jeg også har???
Spesifiser ihvertfall hvilken innvirkning det har at man leverer inn et duplikat (om man kan kalle det det?) til en konkurranse.
Debutantene er ihvertfall interessert i dette, men dere erfarne gamlegubber bryr dere ikke som sånt, dere vet hva dere leverer...
(Dette var et spark til alder, ihvertfall, erfaringsmessig alder, noe som er sterkt tilknyttet kronologisk alder uansett...!  >:D )

LF

Hvorvidt man leverer inn en klone eller noe helt egenkomponert vil ikke ha noe som helst å si i en konkurranse, da dommerne ikke har tilgang på den type info.

Som en av dommerne som smakte ølet over må jeg få lov til å skryte; ølet var svært godt. Den tekniske utførelsen var strålende. En dårlig brygger hadde ødelagt brygget uansett hvor god oppskrift det var, men det er jo naturlig å opplyse om kilder (men det får altså ikke dommerne vite før etter bedømming og poenggivning er over.

At det ble vurdert anonymt er good news!
 
LaffenDog skrev:
;D
Gahr skrev:
LaffenDog skrev:
Er jo ikke annet jeg forventer fra voksne menn (og kvinner), men hva med de kommentarer jeg også har???
Spesifiser ihvertfall hvilken innvirkning det har at man leverer inn et duplikat (om man kan kalle det det?) til en konkurranse.
Debutantene er ihvertfall interessert i dette, men dere erfarne gamlegubber bryr dere ikke som sånt, dere vet hva dere leverer...
(Dette var et spark til alder, ihvertfall, erfaringsmessig alder, noe som er sterkt tilknyttet kronologisk alder uansett...!  >:D )

LF

Hvorvidt man leverer inn en klone eller noe helt egenkomponert vil ikke ha noe som helst å si i en konkurranse, da dommerne ikke har tilgang på den type info.

Som en av dommerne som smakte ølet over må jeg få lov til å skryte; ølet var svært godt. Den tekniske utførelsen var strålende. En dårlig brygger hadde ødelagt brygget uansett hvor god oppskrift det var, men det er jo naturlig å opplyse om kilder (men det får altså ikke dommerne vite før etter bedømming og poenggivning er over.

At det ble vurdert anonymt er good news!

Det er standard i alle seriøse konkurranser.
 
Diskusjonen klone eller ikke er spennende lesing. For meg som aldri har deltatt i konkurranse, tenker jeg faktisk nå å ta sikte mot konkurranse for noen av ølene mine. Det at jeg ikke må finne opp kruttet selv med egenkomponert oppskrift gjør ting enda mer fristende! Finnes der noen enkel nybegynners abc for deltagelse i konkurranse? Hvem hva og hvor liksom? Ned til så og si minste detalj?

Må forøvrig få gratulere vinneren også. Du inspirerer hvertfall meg til å delta!
 
Flott at tråden ble splittet... Det var aldri meningen å ta bryggelysten fra noen, men diskusjonen rundt temaet er tydeligvis noe som trigger..
 
Kenneth N skrev:
Hva er reglene for kloning av oppskrifter i konkurransesammenheng?

Jeg har ofte hat lyst til å sende inn øl, men jeg har ofte brukt en klone eller annen sin oppskrift. Men med en liten vri. Så jeg har ikke turd å sende inn ;/
 
Kenneth N skrev:
Hva er reglene for kloning av oppskrifter i konkurransesammenheng?

Det er ikke noe krav om at oppskriftene i Norbryggs konkurranser skal være egenkomponert. NM-vinneren for noen år tilbake var ei klone av et kommersielt brygg.
 
Ser man på oppskrifter på utenlandske forum ser man gjerne poster fra enkelte, som har brygget oppskriften, fått den ene og andre plasseringen i diverse konkurranser. Det finnes ingen copyright på oppskrifter... (vil jeg tro???)
Men av respekt for seg selv og andre, gi credit til den som opprinnelig laget oppskriften!
Den største gleden er å lage godt øl ihvertfall, så hvorfor ikke "låne" litt...
Kruttet er allerede oppfunnet, men det kan jo alltids forbedres, sa filosofen... husker ikke navnet;D

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
 
Vistad skrev:
Det finnes ingen copyright på oppskrifter... (vil jeg tro???)

Åndsverksloven er vel gjeldende i oppskrifter som med alt annet som produseres i Norge, men innenfor hjemmebryggermiljøet virker det ikke som om folk bryr seg noe særlig (ei heller de som blir kopiert), hvilket fører til et mer inkluderende og blomstrende miljø. Noe jeg absolutt er kjempeglad for.
Jeg ønsker ikke å finne opp kruttet på nytt hver gang jeg skal prøve noe!  :skitbra:
 
På podcasten "the session" fra BrewingNetwork  skal de nå ha en brygge konkurranse der alle skal brygge det samme øl settet. De regner med de skal klare å finne et øl som er bedre enn de andre, så selv om en oppskrift ikke er ens egen, kan vel resultatet bli meget forskjellig fra originalen.

PS: En av moderatorene kan jo vurdere å flytte disse siste innleggene til en engen tråd. De hører ikke helt hjemme under Graffs Saison oppskrift.

Endre
 
EndreS skrev:
På podcasten "the session" fra BrewingNetwork  skal de nå ha en brygge konkurranse der alle skal brygge det samme øl settet. De regner med de skal klare å finne et øl som er bedre enn de andre, så selv om en oppskrift ikke er ens egen, kan vel resultatet bli meget forskjellig fra originalen.

PS: En av moderatorene kan jo vurdere å flytte disse siste innleggene til en engen tråd. De hører ikke helt hjemme under Graffs Saison oppskrift.

Endre

Allerede gjort. Og nå er et par tråder med samme emne slått sammen også...
 
Tilbake
Topp