Diskusjonstråd: Moms og kjøp fra utlandet

Vil tro de gjør det, for ellers kommer det en luring som oppretter kinaimport.no og bruker den som front for selgere som ellers ville brukt ebay.
 
Ebay har jo hatt en løsning på dette lenge, men bare på noen varer, selger må sikkert velge "global shipping program" når varen legges ut.

Global shipping program er vel kun tilgjengelig for amerikanske selgere. Det er ikke en løsning for kinavarer, så vidt jeg vet.

Postnord i Sverige har en avtale med Wish, som jeg er litt usikker på hvor godt har fungert.
 
350-kronersgrensen består inntil videre for sendinger fra nettbutikker som ikke er registrerte i VOEC
Utgangspunktet har vært at 350-kronersgrensen skulle fjernes for alle varer fra 1. april. Det er imidlertid vedtatt en overgangsordning. Den medfører at 350-kronersgrensen for betaling av mva og toll skal bestå inntil videre når du handler fra en nettbutikk og e-markedsplasser som IKKE er registrert i VOEC. Det betyr at dagens ordning vil bestå også etter 1. april for sendinger fra disse butikkene. De varene som muligens er forsinket på grunn av koronaviruset har dermed større sjanser for å nå frem i tide.

Merk at endringene som trådte i kraft 1. januar ikke blir berørt. (se nedenfor)
Netthandel - hva skjer 1. april? - Tolletaten
 
Begynner realitetene å gå opp for tolletaten?
De virker i overkant optimistiske når de skriver:
"Utenlandske nettbutikker og nettplattformer skal registrere seg hos Skatteetaten."
Nei, de skal ingenting, de kan.

Europeiske nettbutikker med en viss størrelse vil nok registrere seg i VOEC.
Men små nettbutikker? Og e-handel i Asia?
Ebay og Aliexpress er ikke nettbutikker, de er handelssted for små og store selgere, ser ikke helt for meg at de vil registrere seg i VOEC.

De kaller det en overgangsordning, jeg er redd for at de på et tidspunkt bare fjerner 350-grensen.
 
De kaller det en overgangsordning, jeg er redd for at de på et tidspunkt bare fjerner 350-grensen.

Hva mener du her? 350krs grensen forsvinner jo, slik at det skal bli moms fra første krone, er det du er redd for at alle varer uavhengig av verdi fra uregistrerte forhandlere blir fritatt for moms?
 
350-kroners grensen blir videreført inntil videre.
Spørsmålet er hvor lenge, hvis det viser seg at det blir lite dekning av nettbutikker som blir VOEC-registrert, hva gjør myndighetene da?
Får vi fortsatt handle momsfritt under 350 kroner i butikker som ikke er registrert, eller fjerner de bare grensen?
Fjerner de grensen blir det plutselig veldig dyrt å kjøpe småting fra utlandet i og med at det blir lagt på moms og tollgebyr når pakken kommer til Norge.
 
Hvis Posten bestemmer seg for å oppbemanne fortollingsdivisjonen for å håndtere volumet, blir det vel så lang tid det tar. Hvis ikke kan det bli lenge.

Det at alle verdens nettbutikker skal gjøre som Norge har vedtatt minner meg på et strålende innlegg fra Lars Korvald (statsminister 1972-73): "Norge er et land i verden, herr president".
 
Hvis Posten bestemmer seg for å oppbemanne fortollingsdivisjonen for å håndtere volumet, blir det vel så lang tid det tar. Hvis ikke kan det bli lenge.

Det at alle verdens nettbutikker skal gjøre som Norge har vedtatt minner meg på et strålende innlegg fra Lars Korvald (statsminister 1972-73): "Norge er et land i verden, herr president".

Dette er ikke en særnorsk ordning.
 
Spørsmålet er hvor lenge, hvis det viser seg at det blir lite dekning av nettbutikker som blir VOEC-registrert, hva gjør myndighetene da?
Får vi fortsatt handle momsfritt under 350 kroner i butikker som ikke er registrert, eller fjerner de bare grensen?

Grensa på 350 kr er vedtatt fjernet og det blir tollbehandling av alle forsendelser, uavhengig av verdi. Det har aldri vært noen forutsetning at mange skal registrere seg k VOEC-ordningen, selv om den er der som et tilbud til de leverandørene som ønsker å gjøre det som en service for norske kunder.

At det blir gebyr for å fortolle små pakker fra Kina er som forventet. Man kan mislike det, men det er altså den vedtatte politikken at slik blir det.
 
At det blir gebyr for å fortolle små pakker fra Kina er som forventet. Man kan mislike det, men det er altså den vedtatte politikken at slik blir det.

Da synes jeg ikke de har informert særlig godt om det.
Det de sier er at nå skal moms legges på av den utenlandske nettbutikken og at vi derfor slipper behandlingsgebyret.
Ikke et ord om at dette ikke gjelder alle kjøp fra utlandet, bare utvalgte nettbutikker.
 
Det er ikke å subsidiere, det er å bruke sunn fornuft. Grunnen til at denne grensen har vært der, er fordi på så lave beløp, vil det koste staten mer å kreve inn disse pengene enn å ikke gjøre det.

Når det gjelder markedsplasser som Ebay og Aliexpress kan de sammenlignes med Finn.
Mener du vi subsidierer selgere på Finn fordi de ikke legger på moms på det de selger?
Mener du vi subsidierer varer fra bedrifter med omsetning under 50 000 kroner? De legger heller ikke på moms.

Jeg mener 350-grensen har vært fornuftig, ikke fordi jeg ikke vil betale moms, men fordi det har gitt oss mulighet til å få tak i ting som ikke er å få tak i her hjemme. Det har vært en fin ordning for oss som liker å bygge ting selv. Og fordi det har spart tolletaten for unødvendig og kostnadskrevende arbeid.
 
Da synes jeg ikke de har informert særlig godt om det.
Det de sier er at nå skal moms legges på av den utenlandske nettbutikken og at vi derfor slipper behandlingsgebyret.
Ikke et ord om at dette ikke gjelder alle kjøp fra utlandet, bare utvalgte nettbutikker.

Jeg synes det har vært ganske tydelig, selv om den nye (og foreløpig ubrukte) ordningen med mulighet for at nettbutikker kan kreve det inn kanskje har vært litt vel optimistisk markedsført.
 
Ja, la oss håpe de tar til fornuft og lar oss beholde 350-grensa når vi handler på butikker uten VOEC når de får tenkt seg litt om.

Hvordan skal det fungere?

Hvis du kjøper noe til 300 kroner fra en butikk som ikke er registrert i VOEC så skal den koste 300 kroner, men hvis du kjøper det samme produktet fra en butikk som er registrert vil det koste 375 kroner (300 + 75 i moms). Hvorfor skulle en butikk ønske å registrere seg kun for å bli dyrere?
 
Det er ikke å subsidiere, det er å bruke sunn fornuft. Grunnen til at denne grensen har vært der, er fordi på så lave beløp, vil det koste staten mer å kreve inn disse pengene enn å ikke gjøre det.

Det koster ikke staten spesielt mye å kreve inn moms. Når ei pakke kommer i posten er det Posten/Bring som har ansvarer for å gjøre fortolling og kreve inn avgifter. For den jobben betaler du et gebyr, som for tida er 149 kroner.
 
Er vi kanskje litt utenfor "ting å kjøpe"-nå? For all del en spennende diskusjon, men dersom den går over flere sider, så fortjener diskusjonen (og originaltråden) kanskje at dette splittes ut i egen tråd?
 
Tilbake
Topp