Ebay har jo hatt en løsning på dette lenge, men bare på noen varer, selger må sikkert velge "global shipping program" når varen legges ut.
De kaller det en overgangsordning, jeg er redd for at de på et tidspunkt bare fjerner 350-grensen.
Hvis Posten bestemmer seg for å oppbemanne fortollingsdivisjonen for å håndtere volumet, blir det vel så lang tid det tar. Hvis ikke kan det bli lenge.
Det at alle verdens nettbutikker skal gjøre som Norge har vedtatt minner meg på et strålende innlegg fra Lars Korvald (statsminister 1972-73): "Norge er et land i verden, herr president".
Spørsmålet er hvor lenge, hvis det viser seg at det blir lite dekning av nettbutikker som blir VOEC-registrert, hva gjør myndighetene da?
Får vi fortsatt handle momsfritt under 350 kroner i butikker som ikke er registrert, eller fjerner de bare grensen?
At det blir gebyr for å fortolle små pakker fra Kina er som forventet. Man kan mislike det, men det er altså den vedtatte politikken at slik blir det.
Tror det er viktig å skille mellom mva og gebyr. Jeg er for mva fra første krone, men mot et høyt fortollingsgebyr
Kommunikasjon er alltid vanskelig når man slår retrett
Ja, la oss håpe de tar til fornuft og lar oss beholde 350-grensa når vi handler på butikker uten VOEC når de får tenkt seg litt om.
Da synes jeg ikke de har informert særlig godt om det.
Det de sier er at nå skal moms legges på av den utenlandske nettbutikken og at vi derfor slipper behandlingsgebyret.
Ikke et ord om at dette ikke gjelder alle kjøp fra utlandet, bare utvalgte nettbutikker.
Ja, la oss håpe de tar til fornuft og lar oss beholde 350-grensa når vi handler på butikker uten VOEC når de får tenkt seg litt om.
Det er ikke å subsidiere, det er å bruke sunn fornuft. Grunnen til at denne grensen har vært der, er fordi på så lave beløp, vil det koste staten mer å kreve inn disse pengene enn å ikke gjøre det.