div spørsmål fra brygge ferskis

Heisann! Takker alle som gidder å lese alt dette på forhånd, ble mye tanker på en gang! :)

Jeg har holdt på med brygging ett års tid nå med mitt biab oppsett, og opplever til stadighet mellom 2-5 liter bunnfall/grums etter gjæringen er ferdig i bøtten, iallefall på ipaene, ikke like mye på brown ales, portere og amber. Regner med noe av dette skyldes mye mat til gjæra i ipaene (OG på 1.070 +/- 0.010). Og muligens mye humlegrums?

må poengtere at ikke alle ølene har så høy OG, og på de er et også mindre bunnfall.

Trenger også tips til klarning, har brukt en halv protafloc tablett pr 25l øl til nå, og ølet er stort sett glassklart i min mening til det som passer hver ølsort, men dette etter å ha vært lagret en stund, ca 1mnd fra flasking, ipaer har tatt mellom 1-2mnd

hørte fra en bryggekompis at glyserin baserte klarningsmidler er kjekt, og kan tilsettes i gjærtanken, dvs etter kjøling, noen som vet noe om dette?

Eneste filtrering jeg foretar fra kjel til gjærtank er grovfiltrering gjennom ett ikke altfor fint dørslag fra ikea, men får ut en neve gress hver gang med det og, og en skog fra ipa brygg. :) vurderer å anskaffe en enkel pumpe med eller uten filter på ledningen til meskingen og kokingen, både for å få jevnere temperatur og fjernet mye humle rester etc, men ser for meg dette bare vil gå tett og istykker?

Kom også over denne: http://www.olbrygging.no/products/brewers-clarex
kjennskap til bruk av clarex? Glutensvakt øl kan være kjekt til flere jeg kjenner som trenger seg en sup godt glutenfritt øl :)

Leter fortsatt etter billige og gode corneliusfat på 19liter, enten fra norge eller utlandet! :)
 
Rask nedkjøling av vørter etter endt koking hjelper.

Hvis du tar tiden til bruk, så vil nok tid gjøre all øl klar og fin. Sett ølen bakerst i skapet og glem den i noen måneder :p

Hvis det haster litt derimot, så finnes det endel ting du kan gjøre. Du kan tilsette clarityferm/clarex )som du nevner) i begynnelsen av gjæringen f.eks. Det vil også gjøre ølen glutenfri/glutensvakt.

Et annet triks, er å bruke gelatin. Jeg har hatt god erfaring med denne metoden her (forutsetter fat):
 
Sist redigert:
greit tips til fat, blir nok fat etterhvert i hus og :) utrolig kult kjøleskap han hadde ordna seg ;)

kjøler jo ned med kjølespiral, fra kok til ca 20 på 10-15min omtrentlig. men det blir nok å teste med clarex på neste brygg :)

noen formening om kjølemetode? er platekjølere / motstrømskjølere bedre?

finns så store skap å finne i norge mon tro? fin til både fat og gjærdunker! :)

vært borti filterhusbruk til fat? til å filtrere mellom? skal øllen renne over med trykk (c02) eller bare med fall? regner med noe co2 trykk må til for å fordrive oksygenet fra regnetykket :)
 
Platekjølere og motstrømskjølere er nok mer effektive ja, men om du klarer å kjøle ned på 10-15 min, så er det mer enn godt nok.

Jeg vet ikke hvor lett det er å få akkurat den typen kjøleskap i Norge.
Jeg har selv et standard 185 cm høyt, 60 cm bredt kjøleskap som jeg bruker. Der har jeg plass til 4 fat, co2 tank og litt diverse andre småting.
Jeg bruker det også til å gjære med temperaturkontroll. Funker veldig bra :)

Med filterhus må du presse ølen igjennom med co2.
Det er heller ikke vits å karbonere ølet før du gjør det, fordi ølet vil miste kullsyren når det går igjennom filteret.
Har ikke prøvd det selv, da ølen blir fin og klar med tiden uansett.

Men det gjøres slik hvis du lurer:

 
hehe, takker for svar :)

tenkte ikke at det skulle bli karbonert først, bare fordrive oksygenet så øllet ikke blir oksygenert :)
det lager vel usmak? Aldri brukt fat så forviller meg ikke dypt innpå temaet :) you tell me. ^^

Er ikke dødsviktig å filtrere da skjønner jeg, men om mann ønsker så nært "0" med sediment i fatet, og ikke minst i glasset!
hvordan gjør dere det? :eek:
 
Skal du ha bortimot industri-klarhet, så må du filtrere. Du kan purge filterhuset med co2 først for å unngå oksygenering. Deretter fører du ølet fra et fat til et annet, igjennom filteret med hjelp av mer co2.
 
Oksidering, ikke oksygenering ;) to forskjellige ting - oksygenering ønsker vi i starten av gjæringa, mens oksidering ønsker vi ikke uansett når det er :)
 
Du sier noe der torstein :) ser ikke det viktige med overdreven filtrering etter en del lesing lengre nå. Litt uklarhet i en nydelig ipa er en del av sjarmen!

Ser ut til at det dukker opp to 19L fat snart, hva mer trenger jeg og hvem har den beste billigste løsningen på co2 / regulator m 2 uttak osv? :)

tenkte forresten å sette første fat-batch på flasker, ser mange trøbler med skum da øllen skal flaskes, hva er hands-down alle manns metoden som fungerer bra, kanskje best? ;)

Elsker dere for at dere tar dere tiden til dette! Varmer godt :)
 
Ser ut til at det dukker opp to 19L fat snart, hva mer trenger jeg og hvem har den beste billigste løsningen på co2 / regulator m 2 uttak osv? :)

Elsker dere for at dere tar dere tiden til dette! Varmer godt :)

jeg begynner av flere grunner til å helle mot en sodastream løsning , mest pga fyllingsprolemer (og pris enkelte steder) sodastream/aga gass koster 120kr kg, detvlir 240 for 2 kg. billigere fylling finner du ikke.

hva du treng er en adapter av noe slag, feks:
http://www.ebay.com/itm/Sodastream-...2?pt=UK_Pet_Supplies_Fish&hash=item41782ff1fe

så en flaske gass fra claesh/jula/elkjøp/expert

så må du ha en co2 regulator (helst en med kran på, siden det ikke er stopper på selve flaska), litt ledning 8mm, en slangenippelkobling som passer til, en gass inn kobling, og to klemmringer med skrufunksjon.

komplett til ca 1200,- og lett å etterfylle gass.
 
sodastreamflaskene er på 1kg? varer de til mange brygg ca pr fylling? :)

regner med du peker mot å bare bruke flaskene fra sodastreamen på cornelis fatene med vanlig co2 regulator til å justere trykk etc med? :)
 
*Kremt* Eller Oksidasjon?
Er ikke egentlig litt forskjellige ting? Som i at fex jern oksiderer, mens selve det kjemiske/fysiske fenomenet heter oksidasjon?

Ah, for tidlig på dagen til å gruble på sånt, trenger mer kaffe først - og egentlig også alt for mange år siden jeg hadde om det, så nå begynner jeg å lure selv :)
 
Er ikke egentlig litt forskjellige ting? Som i at fex jern oksiderer, mens selve det kjemiske/fysiske fenomenet heter oksidasjon?

Ah, for tidlig på dagen til å gruble på sånt, trenger mer kaffe først - og egentlig også alt for mange år siden jeg hadde om det, så nå begynner jeg å lure selv :)
Ha ha! Litt tidlig ja! :) Øl og jern (og mye annet) oksiderer, men prosessen (som var det du skrev om i det opprinnelige innlegget) heter oksidasjon.

På en annen måte:
Verb - oksidere
Sybstantiv - oksidasjon
 
Tilbake
Topp