Diverse nybegynnerspørsmål

Hallen

Norbrygg-medlem
Eg sette mitt første øl i går, og det gjekk tilsynelatande greit. Eg ønskjer likevel bekreftelse på at eg ikkje har gjort noken store tabbar før eg begynner på et nytt brygg. Utstyret eg har kjøpt er villabryggeri frå Bratberg og ølet var etter ei oppskrift på tjekkisk pilsner:

Spørsmål:

1. Maling: Eg kjøpte ei kvern som eg kan sette drillen på og det fungerte flott. Eg stilte det så finmalt som drillen klarte det. Betyr malinga mykje for ølet?

2. Trinnmesking: Eg lot mesken stå på 55 grader i 30 min. Då heva eg temperaturen til 68 grader ved å tilsette 2-3 liter kokande vatn medan eg rørte godt. Dette var veldig effektivt, men var det kokande vatnet en risiko for kvaliteten på ølet?

3 Humletypar: I oppskrifta stod Saaz-humle på 5%, men Saaz'en eg fekk var på 3,3 %. Eg brukte derfor Fuggel på 5%. Eg brukte også Fuggel til smakshumle, men Saaz til aroma. Betyr desse endringane noke særlig for resultatet?

4. Humling: Humlen var som pellets. Dette hadde eg rett i den kokande vørteren. Er det greit?

5. Tapping: Eg tappa det ferdigkokte brygget (kva heiter det på dette tidspunktet?) gjennom krana nede på kokekaret. Det var sil i botnen, men det kom en del grums med. Skulle eg brukt hevert?

6. Tilsetting av gjær: Eg brukte Lager undergjær. I oppskriftene står ikkje noke om gjærmengde. På gjærposen står 5-15 gr/1o l. Eg brukte 24 gr til 19,5 liter. Dette løyste eg opp i 2,5 dl vatn på 25 grader og let det stå i ca 15 minutt. Eg tømde det i gjæringsdunken rett etter tapping, og rørte berre kort med ei teskei. Høyres dette greit ut, eller skulle eg rista og rørt grundig?

7. OG: Eg målte OG på vørteren til 1040 før koking. Pga infeksjonsfare ville eg ikkje gjere meir enn nødvendig med brygget som var klart til gjæring. Burde eg målt OG?

8. Gjæring: Eg sette på lokk og gjærlås og sette dunken i et rom med temperatur på 15 grader. Er det greit? Bør eg redusere romtemperaturen når gjæringa er komt i gang? Gjæringa er ikkje komt i gang no etter 14 timar. Når bør eg begynne å bli stressa i forhold til det.

9. Tapping: Når ølet er ferdiggjæra, kan eg då tappe det gjennom krana nede på dunken, eller bør eg bruke hevert? Er det det samme for overgjær?

Dette vart langt, og sikkert en del banale spørsmål. Men det er ting eg lurte på som eg ikkje har funne svar på der eg har leita, og eg prøvde å sette det opp litt systematisk slik at det kan vere til nytte for andre nybegynnerar. Eg syns for øvrig at utstyret fungerte veldig bra og kan anbefale det.

Håpar på hurtig svar ettersom eg vil sette et mørkare overgjæra øl i dag.
 
1. Malingsgraden av maltet har noe å si. Jeg kverner ikke selv så her har jeg litt lite å komme med. Det finnes tusen tråder om kverning på forumet som vil hjelpe deg bedre en jeg kan.

2. Ser fint ut det!

3. Blir ikke akkurat en typisk Tsjekkisk pils, men sikkert en god lager alikevell :ilike:

4. Pellets rett i kokekaret gjør jeg selv. Mange bruker humleposer for å få litt mindre trub med til gjæring, men det går fint å droppe pelletsene rett i også.

5. Litt grums skader ikke, det felles ut i gjæringskaret alikevell. Minst mulig er bra, men ikke veldig viktig.

6. Gjæra trenger O2 for å formere seg. Mange rister dunken kraftig i noen minutter (Blir sterk i armene), andre tilsetter ren O2 fra en trykkflaske. Dette gjøres etter tapping til gjæringskar. Etter at gjæringen er kommet i gang skal ølet ikke ha kontakt med luft (Så lite som mulig i allefall).

7. OG betyr Original Gravity. Det er vekta av sukkeret som blir satt til gjæring. Etter gjæring måles FG, Final Gravity. Disse to gir deg alkoholinnholdet, dersom det ikke er interesant å vite hvor sterkt ølet er så er ikke en OG måling helt prekært. Alle andre målinger kalles SG for Spesific Gravity. Før kok hadde du altså SG 1.040. Dersom du har normal avdamping så kan man estimere OG etter kok til omlag 1.044 +/-, i dette tilfellet. Dersom du vil ta en OG måling etter at vørteren er kjølt og steril, kan du tappe litt av krana i gjæringskaret eller så ligger det sikkert litt vørter igjen i kokekjelen som kan måles. Etter en måling bruker jeg å kaste prøven slik at den ikke blir tilsatt i det tilnærmet sterile miljøet i gjæringkaret som vi jobber så hardt med å opprettholde.

8. Typen gjær avgjør gjæringstemp. Sjekk på pakken eller produsenten hjemmeside. De oppgir ofte et spenn i temperatur som de mener gjæren skal jobbe på. Typisk 9-12 grader for en lager. Ofte vil det lønne seg å gjære i nedre del av oppgitte temperaturspenn.

9. Bruk hevert slik at det blir minst mulig plasking og du får minst mulig grums med. Som nevnt skader osygenet i lufta ølet etter at gjæringen har tatt til, lite grums hjelper på klarningstiden i flaskene.


Det meste ser grit ut for et førstebrygg. Jeg er imidlertid bekymret for at du ikke har gitt gjæren oksygen og for at temperaturen din er litt for høy for en lagergjær. Dersom dunken bare har stått 15 timer så KAN det tenkes at det ikke er for sent å riste den. Jeg vet det ikke, men dersom det har begynt å boble så ville jeg latt være.
 
Når det gjelder malingsgraden så skal korne bare knuses og ikke males til pulver

9. Du kan og koble en slange på kranen som går ned i bunn av karet, så slipper du plasking av øl
 
Tilbake
Topp