Dobbeltmesking på GF

Nå er jeg utenfor min komfortsone, men jeg skulle gjerne likt å fått høre om noen TALL, ikke bare hva folk har gjort (har googlet dette temaet, derav tråden) om hvordan effektiviteten er med dobbeltmesking på en slik bryggemaskin.

Tar gjerne imot så mange erfaringer som mulig på så kort tid som mulig :)

Fra en brew strong podcast fra litt siden.. Får du 1.050, og bruker denne vørteren fra første runden, som meskevann til andre runden, så skulle man få ca 1.100. Hvor off er dette?

Meget off. Episoden var ren reklame for noe Blichmann greier. Regn med 60% effektivitet ca. Jeg har dobbelt mesket på ymse utstyr og effektiviteten er aldri veldig bra.

Hva med å tappe av vørteren fra første mesk til et gjæringskar eller en annen beholder, så slå tilbake i kjelen for kok når andre mesk er utvasket?

Jeg får ok tall når jeg dobbeltmesker på standard Netthandelen kjele. Jeg brygger stort sett ferdige sett, og har ikke problemer med å oppnå oppgitt OG. Har du sett på videoene til David Heath? Han har en hvor han dobbeltmesker Imperial Stout i GF. Effektivitet på 93,5%.

Jeg får ok tall når jeg dobbeltmesker på standard Netthandelen kjele. Jeg brygger stort sett ferdige sett, og har ikke problemer med å oppnå oppgitt OG. Har du sett på videoene til David Heath? Han har en hvor han dobbeltmesker Imperial Stout i GF. Effektivitet på 93,5%.

Bryggingens svar på golfspilleren Kim Jong-il?

Det går da an å få meskeeffektivitet over 100%. Mener enkelte større bryggerier har det. Så jeg synes kanskje sammenlikningen med «Kjære Leder» muligens var litt langt ute!

Det går da an å få meskeeffektivitet over 100%. Mener enkelte større bryggerier har det. Så jeg synes kanskje sammenlikningen med «Kjære Leder» muligens var litt langt ute!

93% effektivtet er det sikkert mange her som har oppnådd - men ikke når du skal ha ut en vørter med SG omkring 1.100. Jo mer malt du bruker i forhold til et gitt volum, jo lavere blir effektiviteten. Dobbelmesking er en teknikk du tyr til når det rett og slett ikke er mulig å få tjukk nok vørter på vanlig måte, men omkostningen er svært lav effektivitet. Som @jab skriver: "Regn med 60% effektivitet ca. Jeg har dobbelt mesket på ymse utstyr og effektiviteten er aldri veldig bra." Eller John Palmer: "However, this method is time consuming and leaves a lot of extract behind in the grain, reducing your total wort volume with each mash.Sparging after the second mash will help, but that will dilute your wort as well. Double mashing is an effective way of achieving high-gravity wort, even if it is not an efficient one, but you will use a lot of grain". (HTB, s.182)

Men det ville jo være strålende om det viste seg å være mulig å få ut vørter med SG på 1.100 med 93,5% effektivitet:). Det ville være svært overraskende hvis ikke alle innen kort tid benytter den. Jeg også.

Sist redigert:
Nå er jeg utenfor min komfortsone, men jeg skulle gjerne likt å fått høre om noen TALL, ikke bare hva folk har gjort (har googlet dette temaet, derav tråden) om hvordan effektiviteten er med dobbeltmesking på en slik bryggemaskin.

Tar gjerne imot så mange erfaringer som mulig på så kort tid som mulig :)

Sjekk på YouTube etter en herremann ved navn David Heath : Han har noe greier der han tar en runde med reteriated mash on GF

Prøvde meg på noe lignende når jeg skulle lage en imperial whisky stout. Clue virker til å ligge i å stoppe sirkulasjon , av med topplate for så å røre i mesken. (I starten et par ganger) siden jeg brukte for mye korn i begge grister ble ikke meskeeffektiviteten på pallplass. Men se litt på denne .. sånn for skøy.. selv om det ikke var helt det du spurte om

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp