Dødt APA karboneringsspørsmål

Yerko

Hei

For 2 uker siden flasket jeg og kona APA. Hun var så redd for å lage flaskebomber at hun fyllte flaskene med for lite øl. Dette kan sees på vedlagt bilde. Vi fikk også et problem med korkpåsettern men greide å flaske det meste. Etter 1 uke smakte vi på en øl og denne var faktisk bra, den hadde kullsyre og god smak dette lovet godt, men en uke senere har vi prøvesmakt igjen 4-6 flasker, men de har så vidt kullsyre. Du kan se at den prøver å lage skum, men failer hardt.
Jeg lurer på om løpet er kjørt for de 26 flaskene som er igjen. Eller om det går ann å åpne dem og tilsette en sukkerbit i hver eneste en for å prøve på nytt.

Vedlegg

• 10887995_10154924509925417_162034192_n.jpg
    10887995_10154924509925417_162034192_n.jpg
    59,1 KB · Sett: 106
Kan være logisk forklaring det ja, at det er for mye luft som må komprimeres for å få trykket som skal til. ..om laken var jevnt fordelt da. Spørst hvor mye det hjelper å åpne og sukre. Får vel samme problem omigjen. Det beste hadde sikkert vært å fullt dem opp, men da har du oksyderingsproblem.. Ikke sikkert den er så enkel.

Skylde på kona for dårlig hjemmelaget øl - den var ny!

Spøk til side så kan det være ujevn fordeling av sukkerlaken, men 4-6 flate flasker lover ikke spesielt bra. Kan prøve å sette noen av de kaldt, absorbsjon av gass øker ved lavere temperatur så vidt jeg har skjønt - forutsetter da at ettergjæringen på flaske er ferdig. Andre forklaringer er at korkene ikke sitter ordentlig på, ref problemer med korkpåsetteren. Hvilken temperatur har du hatt de stående ved for karbonering?

hehe :p Det er hun som har opp i flaskene eller hun er håndtlangeren min :p Vi har flasket batch #3 30 flasker, og denne gangen hadde vi mer opp i, men helt ærlig vi drikker APA´n uansett. har smakt dødere øl i et mikrobryggeri i Polen.

Sist redigert:
Tilbake
Topp