Dumt å bore og skru på innsida av eit kjøleskap?

Har eit kjøleskap som akkurat skal ha plass til to 25 liters gjæringsdunker dersom eg dropper gjæringslås* men eg tør ikkje å sette 25 kg øl oppå dei tynne ristene som er i kjøleskapet. Er det noke i veien for at eg fester ei skikkelig treplate med noken solide hylleknekter? Vil i så fall føre til at eg smeller noken skruer inn i veggane på innsida av kjøleskapet. Kva kan gå gale? :)


*Det går vel greit å berre ta en silikonslange frå lokket og lede denne ned i eit glass med vatn?
 
Har eit kjøleskap som akkurat skal ha plass til to 25 liters gjæringsdunker dersom eg dropper gjæringslås* men eg tør ikkje å sette 25 kg øl oppå dei tynne ristene som er i kjøleskapet. Er det noke i veien for at eg fester ei skikkelig treplate med noken solide hylleknekter? Vil i så fall føre til at eg smeller noken skruer inn i veggane på innsida av kjøleskapet. Kva kan gå gale? :)


*Det går vel greit å berre ta en silikonslange frå lokket og lede denne ned i eit glass med vatn?
Hadde litt solid benkeplate fra IKEA tilovers, sagde den til så den passet akkurat i sporet til ristene. Var litt sent ute med denne mod'en. Tok den etter at jeg mistet en 6L fra øverste hylle ned til der salaten pleier å ligge. Skal si det ble banning i kjerka, om det er lov å si. he he

Ellers så går det å ta ledningen fra thermowell ut der skyllevannet går, bruk gjerne en støvsuger for å rettlede TS
 
Kjølingen sitter normalt på bakveggen - sett kjøleskapet på med døra åpen så ser du hvor det dannes rim. Der det blir rim er det typisk dumt å borre...

Nå vet ikke jeg hvor mye feste du faktisk får av å srku i veggene på et kjøleskap - er nok ganske tynt gods der. Får du ikke til å lage en plate som hviler i bunnen av skapet? Husk også på at det er greit å få inn en eller annen varmekilde om skapet skal stå i et kaldt rom eller om du noen gang skulle finne på å lage belgisk øl som skal ha høy gjæringstemperatur.
 
Har ei plate i bunnen av skapet som det eine gjæringskaret står på, det aktuelle er å få plass til et nytt gjæringskaret over der igjen. :) Varmekilde har eg i form av varmeledninger (sånn som en surrer rundt rør for at dei ikkje skal fryse) og STC-1000 ligger oppå, så gjæringstemperaturen er det god kontroll på.
 
Har festet to 10/12mm rustbestandige rundtjern på tvers under hver hylle. Grei nok til vanlig flaskelagring men litt for lett hvis en full bøtte skal inn. Har da brukt en støtte på midten ned til plate i bunn av skapet. Greit nok hvis øverste bøtte skal ut først.
Bør skifte ut rundtjernene til ca 16mm og lage støtte ut mot skapets sider og ned til bunnplata hvis nederste bøtte skal ut først.
 
Fikk spikka til ei sponplate så den passa inn i rillene som var der frå før i kjøleskapet. Trur det skal holde. :)
 
Tilbake
Topp