Effektiviteten er ved mesk?

Ny på forumet og ny på ølbrygging.
Har klart og lage fem typer øl nå med godt resultat på 4 måneder.  :angel: Øllet er borte!!

Hei. Sitter her og prøver å finne ut av BeerCalc. Det jeg lurer på er hvordan man regner seg fram til ( finner ut av) effektiviteten på oppsettet?

som for eks;  når det står effekt 72% hvordan har man kommet frem til dette tallet?

Bruker kjøleboks, 5 gallon til mesk. Pleier og kjøpe 25 liters sett. ender stort sett på riktig OG i forholdt til settet, men havner alltid på 19 - 20 liter isteden for 25. Ikke unormalt har jeg forstått.

All hjelp motas med takk  :biersmile:

Bruker ikke beercalc men Beersmith. Der er det greit å finne effektiviteten på et brygg. Når det gjelder ditt oppsett så blir det litt gjetning, men... settea tror jeg har ca 75% som utgangspunkt. At du da treffer med 20 % mindre volum vil si at effektiviteten i ditt bryggeoppsett er lavere. Ikke nødvendigvis 20% lavere. Jeg ville prøvd å øke basamalt med 10-12% i førest omgang og sett.

--

Takk. Jeg har forstått det nå. Fant en måte og regne det ut på også. Jeg ligger ca på 70% nå. Da øker jeg bare mengde malt slin at jeg havner på ca 80. Bra nok det.
Takk for rask tilbakemelding; )

Tilbake
Topp