Eik i vin og øl, vinsetting

Hei!

Etter å ha blitt glutenintolerant har jeg sluttet å brygge øl for eget forbruk, og gått over til vin. Satte med hell en nydelig rognebærvin i fjor, med to bæreposer rognebær og en ~8 epler, champagnegjær og svensk vingjær.

I år hadde jeg tilgang på en av de største solbæråkrene (!) i Troms, og fikk satt en nydelig rød solbær/ripsvin. Rips egner seg som kjent godt til vin. På svensk heter de svarta og röda vinbär.

Nå er dunken snart ferdig med gjæring,neste steg blir å drepe gjæren og få ut co2.

Jeg har en del rødvin stående klart til jul, og så kom jeg på en artikkel jeg leste for noen år siden, der en gjeng fra vinmonopolet skrev om å helle rødvin over eiketerninger et døgn eller to, for å gjøre smaken mer fyldig. Selv jobber jeg som båtbygger og har god tilgang på eik.

Er det noen som kjenner til dette? Jeg lurer også på hvordan det blir å tilsette eik i ripsvinen. og i ølet jeg avogtil brygger? Er eiketerninger en høydare eller bare enda en mulighet for ting til å gå galt?
 
Den gangen jeg drev med vinlegging på begynnelsen av 90-tallet, så eksperimenterte jeg litt med eikespon i rødvin, og mener å huske at resultatet ble betraktelig bedre enn uten. Det kunne nesten minne om kjøpt vin etter lagring. Det skal sies at temperaturkontroll både under gjæring og lagring ikke eksisterte, og det er lenge siden, men husker at jeg fant noen flasker som var et par år gamle og de smakte godt og fyldig.
 
Vinen ble gjæret på vanlig måte og etter gjærstopp puttet jeg eikespon i gjæringsspannet. Husker ikke nøyaktig hvor lenge de lå i, eller hvor mye, før flasking, men trolig i et par-tre dager. Slike detaljer finner man nok ut av på internett.
Lagring varierte naturlig nok etter behov, men noen flasker ble avglemt og lå i 1,5-2 år. Disse var blitt gode. Eik ga en smak av vin lagret på eikefat og er gjerne noe man vil ha i en rødvin. Om det passer i en frukt/bær vin blir opp til den enkelte å avgjøre. Kan vel ikke skade å prøve:)
 
Tilbake
Topp