Eikechips og whiskey i stout

På søndag brygget vi 50l Stout (første brygg med BB60 auto). I dag la jeg 50g fransk røkt eikechips i 1.5dl whiskey og planen er å hive dette i halve batchen i morgen. Går det fint om det ligger i karet i to uker til vi skal flaske, eller bør jeg vente litt med å ha det oppi? Tenker så smaken ikke blir for dominerende. Eller er det såppas små mengder i 25l vørter at det går fint?

Slenger med et par bilder :)
 

Vedlegg

  • IMG_20160807_131636.jpg
    IMG_20160807_131636.jpg
    185,1 KB · Sett: 104
  • IMG_20160807_164856.jpg
    IMG_20160807_164856.jpg
    149,5 KB · Sett: 99
Siden det faktisk er whisky (til og med fra Islay) dere har brukt, kan ikke dette være galt. [emoji6]
 
Jeg brukte 15g på 12 liter som sto på dunk i 7 dager. Dette ble noe overkill synes jeg. Jeg kokte eikechipsen før jeg tilsatte dem.

Har dessverre ikke så mye mer å komme med. Men et tips jeg fikk var å smake hver dag og heller flaske for tidlig enn for sent.
 
Har ikke erfaring med eikechips, men tilsatte whiskey i en RIS. Oppskriften sa 3dl, men jeg kjørte 7dl. Det ble ALT for mye, og det tok et år før smaken balanserte seg.
 
Da tror jeg 1.5dl bør gå fint :) Men har lest litt mer ang eiken, å tror jeg venter litt med å ha det oppi. Så bruker jeg kun 25-30g eik med rundt 10 dagers kontakttid.
 
Brukte rundt 200g am medium toast på 19 L i en uke en gang. Fytti grisen så kvalmt det ble. Ville anbefalt å kunne trekke treverket opp igjen ved behov.
 
Vær obs på én ting! Jeg brukte humlepose og en tråd på noe eik en gang, for å kunne dra den ut. Jeg begikk da tabben å bruke sånn bomullshyssing, og den førte vørter ut av karet. Ettersom væske "reiste" via den tråden ble jeg litt bekymret for eventuelle bakterier på gang også. Bruk noe som ikke absorberer væske.
 
Siste porteren jeg brygga fikk, foruten en fin dash kaffe, 2,5 dl Jameson som hadde trukket eikeflis i to uker. Tilsatt like før kegging.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp