Eikespon

gustavf

Administrator
Er det noen som har erfaring med tilsetting av eikespon i imperial stout? Etter hva jeg har lest på amerikanske forum er ca ei uke omtrent riktig tid, men mengdene finner jeg litt ulike oppfatninger om.
 
Jeg kjøpte eikespon i dag (medium, ikke den veldig ristede), og skal (tilfeldigvis?) også bruke disse til en imperial stout. Så jeg er også meget interessert i å få vite mer om emnet.
 
Har kjøpt noe eikekuber fra MoreBeer, og eikespon fra Petit, og lagde te av alle sammen, parallelt med å høre på The Sunday Session med Shea Comfort som tar for seg ulike typer eik og måter å bruke dem på. Mulig jeg var for gnien på flis og kuber, ihvertfall hadde jeg problemer med å kjenne særlig forskjell, annet enn at eikesponet hadde mer aromatisk lukt enn kubene. Sponet har jo mye større overflate, og vil derfor også være mer endimensjonale (lik "toast"-grad gjennom hele), og etter sigende "oppbrukt" 1-2 uker. Kuber kan derimot brukes fra 1 uke til månedsvis, og gi forskjellig karakter over tid.

MoreBeer har et forslag til dosering (ut i fra kubene sine):
http://morebeer.com/public/pdf/woakcube.pdf
Jeg holdt meg til 2 kuber per liter, da jeg brukte disse (French - heavy toasted) i en Old Ale. De ble kokt og tilsatt i corneliusfatet for et par ukers tid, men kunne ikke kjenne noe til den i helga, så jeg prøver på nytt i den kommende. Jeg ønsker ihvertfall å ligge lavt i skalaen, da det alltid er lettere å tilsette mer enn å trekke i fra, og ønsker ikke at slike tilsetninger skal ta for mye plass i smak og aroma.

Hadde planer om å bruke eik blant annet i en Imperial Stout, men da jeg handlet, hadde de ikke medium/medium + av amerikansk eik, som jeg ønsker å bruke i den, så det får komme til senere. Lurer på om det er slik eik jeg vil gå for i 1-2 andre mørke øl jeg vurderer det i også.

Smakte en utrolig god Ægir Natt (Imperial Porter) lagret på bourbonfat (Jack Daniels?) på cask ale festivalen tidligere i høst. Den hadde blant annet preg av kokos, som gjerne kommer fra nye amerikanske eikefat (som bourbon skal lagres på). Det gav meg enda bedre tro på at medium/medium+ passer fint til imperial stout, så jeg kommer til å gå for det når jeg får fatt i det (ligger på vent i handlekurva hos MoreBeer...).
 
Lars skrev:
Smakte en utrolig god Ægir Natt (Imperial Porter) lagret på bourbonfat (Jack Daniels?) på cask ale festivalen tidligere i høst. Den hadde blant annet preg av kokos, som gjerne kommer fra nye amerikanske eikefat (som bourbon skal lagres på). Det gav meg enda bedre tro på at medium/medium+ passer fint til imperial stout, så jeg kommer til å gå for det når jeg får fatt i det (ligger på vent i handlekurva hos MoreBeer...).

Det var bl a dette ølet som inspirerte meg til å skaffe eikespon av amerikanske whiskeyfat :p
 
Nå har ihvertfall jeg tilsatt 40 gram medium toast amerikansk eik i min imperial stout. La dem i en BH-pose og dampet dem noen minutter først, noe som gjør at hele leiligheta lukter eik. Lurer litt på hvor mye aroma som forsvant der, men heller litt mindre aroma enn infisert øl.
 
gustavf skrev:
Nå har ihvertfall jeg tilsatt 40 gram medium toast amerikansk eik i min imperial stout. La dem i en BH-pose og dampet dem noen minutter først, noe som gjør at hele leiligheta lukter eik. Lurer litt på hvor mye aroma som forsvant der, men heller litt mindre aroma enn infisert øl.

Tror ikke du risikerer mye, det refereres ofte til at eiken gjerne kokes 1-2 gang(er) før tilsetting med eller uten kokevann, for å desinfisere og få ut de verste tanninene.
 
Jeg har ikke brukt eik i imperial stout, men i en kraftig porter (Andrimne Victorian Porter) jeg brygget i vår. Der tilsatte jeg 20 g amerikanske medium+ toast terninger i fatet (i bh-pose, behandlet som Gustav beskriver). Fatet fikk stå med terningene i ca. 4,5 mnd. Jeg synes det gav en meget god ekstra dimensjon til ølet, uten at det ble et for kraftig eikepreg. Ægir Natt (Jack Daniels-versjonen) er et av de absolutt beste ølene jeg har smakt moen gang. Øl på bourbonfat er utrolig bra når det er gjort riktig. Jeg synes det slår whiskyfatlagret øl ned i støvlene.
 
gustavf skrev:
Nå har ihvertfall jeg tilsatt 40 gram medium toast amerikansk eik i min imperial stout. La dem i en BH-pose og dampet dem noen minutter først, noe som gjør at hele leiligheta lukter eik. Lurer litt på hvor mye aroma som forsvant der, men heller litt mindre aroma enn infisert øl.

Disse 40 gramene har nå vært på ølet i 3 uker og har absolutt satt preg på ølet. Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det ble helt vellykket, men et artig eksperiment på slutten av noe som var et meskeeksperiment i utgangspunktet.
 
Tilbake
Topp