Einebær ale og generelt øl krydder

Lurte på hvor mange gram pr liter tørkede einebær man bruker i en ale(OG:1.060) ved svak(minimal), nøytral, sterk(max) einebær-smak.
Lager jeg te av hele, knuste ... bær ?
Har jeg dem med bærene i primær?

Lurte også på generelt hvor mye krydder(gram, stykk) pr liter det er det rimelig å ha med tørt i primær gjæringen ved minimal, nøytral, og maksimal smak av de diverse krydderne:
tørkede: nellik, allehånde, muskatnøtt, kardemomme, kanel bark, vaniljestang, koriander, ingefær, anis, fennikel frø,(svart pepper, grains of paradise/paradiskorn) ...
fersk: appelsinskall, ingefær

PS: ved minimal, nøytral, og maksimal bruk av krydderne tenker jeg på det et folk gjennomsnittlig liker/tollererer. :)

Jens

Fant ikke alfor mange troverdige kilder angående tørkede einebær.

Foreløpig har jeg tilsatt til 30 L:
50g tørkede einebær(prøvde å åpne alle bærene. De fløy dog litt rundt på fjølen ...)
12 stk nelik spiker
10g kanelbark
12 stk allehånde bær
12 stk kardemomme pods (åpnet)
18g fersk appelsin skall
1/2 muskatnøtt(grov knust)

Alle krydderne ble lagt i kokene vann i 1-2 min og tilsatt i primær sammen med kokevannet ...
Famler litt i blinde her angående mengder. Feks 10g eller 100g kanel etc.

Kommentarer er velkomment :).

Ja.
Det er sannsynligvis bare einebærene som setter noe særlig smak, tror ikke de andre krydderne er i store nok mengder til å signifikant påvirke smaken.
Det er basert litt sånn på standard jule/dessert kryddre.
Håper det funker. Ellers blir det 30 l matlagings øl.

Jens

Oisann. Det var mye krydder i et og samme øl. Kan fort bli litt for mye smak av krydder så det er greit å utvise noe aktsomhet. Skal dog bli spennende å høre hva resultatet blir.

Tor-H skrev:
Einebær er det noe som er å få kjøpt i dagligvarebutikk?

Jepp, tørkede hele blå einerbær får du kjøpt i de fleste velassorterte (større) dagligvarebutikker. Mener min lokale Europris også har dem. Ellers kan de kjøpes sammen med andre bryggeingredienser fra hjemmebrygger-nettbutikkene. Vi har brukt einerbær flere ganger, grovknuses og tilsettes ølet (eller rettere sagt vørteren) siste 15 min. av kokinga. Mest vellykket i mørkere ales / stout etc.
Det bør holde med ca. 10 gram knuste einerbær til 20 liter vørter. Einerbærene skal bare tilføre "det lille ekstra" til ølet - det er ikke meningen (min) at ølet skal smake som gin.

jens183 skrev:
Lurte også på generelt hvor mye krydder(gram, stykk) pr liter det er det rimelig å ha med tørt i primær gjæringen ved minimal, nøytral, og maksimal smak av de diverse krydderne:
tørkede: nellik, allehånde, muskatnøtt, kardemomme, kanel bark, vaniljestang, koriander, ingefær, anis, fennikel frø,(svart pepper, grains of paradise/paradiskorn) ...

Krydderne bør du ha i siste 15 - 5 min. av kokinga, da får du utnyttet dem bedre, og trenger svært små mengder. Nellikspiker, kardemomme og grains of paradise har vi brukt i hel (ikke knust) form, da er de lette å sile bort siden (tro meg, de setter smak i hel form også!). Men FORSIKTIG med mengden! Med små kvanta vørter blir det fortere snakk om milligram enn om mange gram. Anis og fennikelfrø misliker jeg sterkt i øl, og ville ikke brukt dem i det hele tatt - men vet at noen er uenige med meg. Av krydderne du nevner er det vel bare kanelbark og vaniljestang som kan brukes i litt større mengde, hvis du først liker den smaken. Ikke bruk vanillin ("kunstig vanilje"). Ja, og så kan du selvsagt være raus med appelsinskallet (av økologiske / usprøyta appelsiner), om du ønsker det - det er jo ikke et intenst krydder.    

Takk for svar. :)
Sigmund skrev:
...Det bør holde med ca. 10 gram knuste einerbær til 20 liter vørter...
Ok 15 g tørkede knuste einebær på 30 L.
Sigmund skrev:
Krydderne bør du ha i siste 15 - 5 min. av kokinga, da får du utnyttet dem bedre, og trenger svært små mengder. Nellikspiker, kardemomme og grains of paradise har vi brukt i hel (ikke knust) form, da er de lette å sile bort siden (tro meg, de setter smak i hel form også!). Men FORSIKTIG med mengden! Med små kvanta vørter blir det fortere snakk om milligram enn om mange gram. Anis og fennikelfrø misliker jeg sterkt i øl, og ville ikke brukt dem i det hele tatt - men vet at noen er uenige med meg. Av krydderne du nevner er det vel bare kanelbark og vaniljestang som kan brukes i litt større mengde, hvis du først liker den smaken. Ikke bruk vanillin ("kunstig vanilje"). Ja, og så kan du selvsagt være raus med appelsinskallet (av økologiske / usprøyta appelsiner), om du ønsker det - det er jo ikke et intenst krydder.    
Hva slags kvantum er det snakk om? Stykk,gram/Liter  av ( Nellikspiker, kardemomme, grains of paradise, Anis , fennikelfrø, kanelbark, hel vaniljestang).

Tor-H skrev:
Einebær er det noe som er å få kjøpt i dagligvarebutikk?  
Jeg kjøper dem i utlending butikker.
Men, vanligvis kjøper jeg i 1 lbs(~450g) "bulk" pakker fra helsekostbutikk http://www.iherb.com/Frontier-Natural-Products-Spices-Seasonings som har godt utvalg av 1lbs pakker av kryddre fra produsentene "Frontier Natural Products" og "starwest botanicals" ... De har veldig rimlig porto.

jens183 skrev:
Hva slags kvantum er det snakk om? Stykk,gram/Liter  av ( Nellikspiker, kardemomme, grains of paradise, Anis , fennikelfrø, kanelbark, hel vaniljestang).

Har ikke målt nøyaktig i gram / miilligram, liker "heksedoktor"-feelingen med "en liten fingerklype av ditt, og en liten fingerklype av datt". I og med at vi gjerne brygger 250 liter om gangen, har vi litt "mer å gå på" enn dem som brygger 20-30 liter. Men ttl 30 liter vil jeg foreslå (ikke nødvendigvis samtidig): 10 stk. nellikspiker, 10 stk. hele kardemommefrø, 20 stk. grains of paradise, 1 rull kanelbark, 1 hel vaniljestang (den kan vel åpnes, og man kan skrape ut frøene inn og ha i vørteren først, for mer smak). Og altså IKKE anis og fennikelfrø (eller ihvertfall ekstremt lite). Koriander, knust:  10 gram.

Brukte 50g ferske einerbær i eit juleøl i fjor. Knuste dei i mortar og tilsatte 15min før kokeslutt. Bryggett var på 40l og eg kunne ikkje ein gang kjenne eit lite hint av einer :bank2:

protto skrev:
Brukte 50g ferske einerbær i eit juleøl i fjor. Knuste dei i mortar og tilsatte 15min før kokeslutt. Bryggett var på 40l og eg kunne ikkje ein gang kjenne eit lite hint av einer :bank2:

Da er det bare å peise på med mer einerbær neste gang! Alt er en smakssak!  :bokser:

Sigmund skrev:
jens183 skrev:

er det mulig å ha i krydder etter koking?
hadde vert litt greit å delt brygget i 2 gjæringskar slik at en får erfaring med efekten av krydderet

Tor-H skrev:
er det mulig å ha i krydder etter koking?
hadde vert litt greit å delt brygget i 2 gjæringskar slik at en får erfaring med efekten av krydderet

Ja, det er mulig. Jeg ville ha kokt opp krydder / urter i litt vann eller vørter før jeg tilsatte det i gjæringskaret, for å redusere infeksjonsfaren. Men den faren er kanskje ikke så VELDIG stor - det meste av krydder er vel bestrålt (radioaktivt) for å drepe bakterier. Siden krydder vanligvis brukes i små doser, er det den eneste form for næringsmidler som er godkjent for bestråling.

jens183 skrev:
Fant ikke alfor mange troverdige kilder angående tørkede einebær.

Foreløpig har jeg tilsatt til 30 L:
50g tørkede einebær(prøvde å åpne alle bærene. De fløy dog litt rundt på fjølen ...)
12 stk nelik spiker
10g kanelbark
12 stk allehånde bær
12 stk kardemomme pods (åpnet)
18g fersk appelsin skall
1/2 muskatnøtt(grov knust)

Alle krydderne ble lagt i kokene vann i 1-2 min og tilsatt i primær sammen med kokevannet ...
Famler litt i blinde her angående mengder. Feks 10g eller 100g kanel etc.

Kommentarer er velkomment :).

Hvordan gikk det med denne???
Ble det kardemomme øl?