Eksamensøl, American pale ale m/ appelsin. Noen tips, ideer eller kommentarer?

Hei
Eksamenstiden nærmer seg og tenkte derfor at jeg skulle sette en batch som kunne hjelpe med motivasjon, og feiring når skolen er ferdig.
Etter litt søk på internett har jeg bestemt meg for en American pale ale med appelsin og korriander.
Har fjærnet korriandre (djevelens krydder), gått fra AG-> ekstrakt og gjort noen småendringer.
Hvis noen har forslag til endringer eller noen tips tas disse imot med store takk.

Type.
American Amber Ale
OG: 42-60
FG: 10-15
IBU: 25-40
Farge: 19.7-33.5

Volum
pre boil: 23L
After Boil: 20L
Transfered: 19L
Finished beer 18L

Ekstrakt
Weyermann Bavarian dunkle: 2kg
Coopers light ekstrakt: 1.5 kg

Spacial- legges ved start oppkoking og tas ut ved 70c
Special B: 200g
caramunich 50g

Humle
Uk Fugggle 25g 60min
NZ Cascade 25g 10min
---||----             5 min
---||----             1 min
---||----             Sekundær fermentering

Annet
Appelsinskall 60g 10 min kokin
Anbelfalt mengde super moss

Gjær
US 05 (tørrgjær 1 pakke)

2 uker primærgjæring
2 uker sekunærd
2 uker lagring på Corneliusfat (usikker på naturlig eller tvungen karbonering)

Dette bør gi:
OG: 57
FG: 15
ABV: 5.7%
IBU: 30,6
Farge: 25 ish
Hilsen
Daniel
 
Kjør på. Skal straks gjenta fjorårets påskeøl, en APA med chinook, Cascade og appelsinskall - den beste ølen jeg har laget.

Edit: Ah. To år gammelt innlegg. Jeg har kanskje lest meg langt nok tilbake nå...
 
fmandal skrev:
Kjør på. Skal straks gjenta fjorårets påskeøl, en APA med chinook, Cascade og appelsinskall - den beste ølen jeg har laget.

Edit: Ah. To år gammelt innlegg. Jeg har kanskje lest meg langt nok tilbake nå...

Men siden du ført deler erfaring, har du en oppskrift på den APAen med appelsinskall?
 
fmandal skrev:
Endte med å brygge en appelsin-APA:

Størrelse i gjæringskaret: 13 liter

2.8 kg Maris Otter
0.18 kg Pale Crystal Malt
500 g Light Spraymalt

5 g Chinook @ 60 min
15 g Chinook @ 15 min
15 g Cascade @ 15 min
Ca. 50 g appelsin-zest @ 10 min (Tipper 50 gram, men målte ikke nøyaktig. Raspet skallet på to middels store appelsiner)
15 g Chinook @ 1 min
15 g Cascade @ 1 min

Safale US-05 tørrgjær.

Dette var første forsøk på BIAB. Begrenset suksess. Hadde beregnet å bruke 250 g spraymalt og få en OG på 1052. Måtte legge til 250 g spraymalt for å komme opp på 1051. Beregnet effektivitet ble cirka 50 prosent. Må fordype meg i internettliteraturen før neste bryggedag for å finne ut hva som kan forbedres.

BIAB-problemer til tross, dette brygget luktet rett og slett himmelsk. Står til gjæring på 19 grader nå, gleder meg til påske!

Dette blir gjentatt til helga, for dette ble snadder. Heldigvis har jeg oppgradert utstyret, 13 liter ble alt, alt for lite.
 
Hei!
Denne Appelsin-APA står og putrer på badet no, brygga den på lørdag! :) Gleder meg til å smake denne når den er klar!! :) Brukte skall av 2 appelsiner, safta av 2 appelsiner og ca 5g knuste korianderfrø. Det lukter veldig godt allerede, og ser veldig fram til påske med dette ølet på dunk! :)
 
Idar skrev:
Hei!
Denne Appelsin-APA står og putrer på badet no, brygga den på lørdag! :) Gleder meg til å smake denne når den er klar!! :) Brukte skall av 2 appelsiner, safta av 2 appelsiner og ca 5g knuste korianderfrø. Det lukter veldig godt allerede, og ser veldig fram til påske med dette ølet på dunk! :)

Fått smakt på denne?
 
Heisann!
Joda, denne smakte veldig bra!
Ingen problem å øke mengde appelsinskall til 3 stk appelsin..
Har ein liknande ståande på gjæring no, med skall og saft av 2 store appelsiner og 1 sitron, og 5 g knuste korianderfrø. Luktar godt! :)
 
Tilbake
Topp