Eksperimentøl fra startervæske?

Jeg har tidvis noen store startere - som nå, med 2 x 5 L startere basert på spraymalt (100 gr/liter). Disse står nå varmt - typisk 22-24 grader, men det kan jeg justere vs tiden gjæren bruker på å gjøre jobben for at tutti fruttien ikke skal blomstre... Er det noen som har forsøkt å bruke slik startervæske til eksperimentøl, f.eks med mye krydder eller for å teste ut humleprofiler uten kraftig malt? Selv har jeg alltid tømt det ut og tenker vel at jeg skal fortsette med det og heller tabbe meg ut i fullskala? Men det kan jo være at jeg er for lite oppfinnsom..

Har prøvd å flaske ølet som kom utav en starter til et hveteøl. Den hadde stått noen dager på magnetrører. Dette var mest for å sjekke om de som snakker om oksidert øl bare er noen sære snobber. Konklusjonen ble at det er de ikke. Endte med å helle ut skiten men tapte ikke så mye mer enn et par korker og å vaske noen flasker.

Om du krydrer ølet heftig og/eller ikke har det på magnetrører kanskje du overdøver problemet. Samtidig : har du vurdert splitbatcher? F eks gjære et par liter av den skikkelige vørteren for seg i egnet beholder og la oppfinneren i deg slippe seg løs der?

Jeg har tenkt tanken og det er jo ikke noe i veien med å humle litt og drikke det etterpå. For at det skal være godt må du droppe kontinuerlig oksygenering og det er igjen negativt for gjærveksten, så da trenger du ennå større starter.

Enig i det som andre har sagt ovenfor, har du tid kan du heller lage en liten batch godt øl istedenfor en stor starter på 10 liter. Selv setter jeg ikke startere noe særlig over 3L, har en batch øl gående nå på 13L hvor gjæren blir brukt til en større batch med øl når den er ferdig.

Jo, det var vel som forventet. Litt av greien er jo at det er like mye jobb med 10 liter som med 50 liter på mitt utstyr og da er det forlokkende å gå for litt store batcher. Nabolaget synes og det er fint.. Men jeg skal heller skalere opp, ta noe av vørteren til side og så eksperimentere med en skvett god vørter i stedet for spraymaltavkoket... Jeg har ikke magnetrører, men en sykehus-O2 generator, filter og pimpestein som jeg i alle fall tror gjæren min liker... Takk for svar.

Tilbake
Topp