Ekstrakt: Bedre øl med flaskevann?

Hei.

Brygger mye ekstrakt og da topper jeg ofte opp med endel vann fra springen. Alt ifra 10 til 17 liter avhengig av hvordan jeg gjør det.

Vil jeg få ett bedre øl med å i stedet toppe opp med for eks olden kildevann? Bor i Kristiansand om det er av betydning.

Sålenge du har normalt norsk drikkevann med god kvalitet så kan jeg ikke se at å bytte dette med flaskevann skulle kunne bidra til kvalitetshevning på ølet.

Olden mineralvann inneholder i motsetning til flere andre flaskevann relativt lite salt og andre mineraler, så slik sett er det sikkert greit å bruke. Men noe jeg ville vurdert siden du sannsynligvis ikke koker vannet før det tilsettes i vørteren er at naturlig mineralvann på flaske inneholder flere bakterier og sopp enn vannet i springen.

Normalt er det likevel ingen mikrobiologiske problemer med naturlig mineralvann og kildevann. Det skyldes blant annet vannets lave næringsinnhold som gir dårlige vekstbetingelser. Altså helt greit å drikke selvfølgelig.
Men når disse kommer i vørteren som er et supert vekstmedium så blir ihvertfall den teoretiske infeksjonsfaren høyere enn med vanlig springvann.

Godt mulig at flaskevann er helt uproblematisk å benytte i praksis, men er ikke i stand til å identifisere noen fordeler. Pris og større infeksjonsfare synes å være ulemper.

Årsaken til at springvann er bedre bakteriemessig er vel pga bruken av klor? det er i utgangspunktet dette jeg vil unngå. Men det er kanskje ikke noe stor greie?

Klor fordamper godt, selv i romtemperatur, så om du tar litt tid til hjelp så skal kloren dampe vekk. Det er forøvrig en interessant problemstilling da du ikke koker i din prosess. Heldigvis har lite lite klor i drikkevannet her på berget da.

Årsaken til at springvann er bedre bakteriemessig er vel pga bruken av klor? det er i utgangspunktet dette jeg vil unngå. Men det er kanskje ikke noe stor greie?
Det er ikke sikkert at ditt vannrenseanlegg benytter et kloreringsanlegg.
Mange norske vannverk bruker nå desinfisering i UV-aggregat, og et kloreringsanlegg som benytter kalsiumhypokloritt som reserveløsning.

Som desinfeksjon brukes gjerne UV, slik er det på alle nye anlegg i dag. Tidligere ble det brukt klor, og det er fremdeles en del anlegg som bare benytter klor.

Den klormengden som finnes(fantes) i norsk springvann var/er uansett så liten at det er uproblematisk ift. brygging, det er ikke alltid tilfelle i andre land.

Edit: Kristansand vannverk har UV filtere og redusert kloreringen til det halve ift. tidligere. Full klorering har vært benyttet i perioder i 2015 og 2016 pga. kapasitetsproblemer ifb. med hagevanning men det er mulig at dette er løst nå. Klager på klorlukt og klorsmak er betydelig redusert i Kristiansand.

Vil si at dersom du opplever klorlukt og smak av vannet, så kan det hende at du bør gjøre tiltak, slik gustavf er inne på
https://forum.norbrygg.no/threads/klor-i-olet.37371/#post-417665

Sist redigert av en moderator:
Vil jeg få ett bedre øl med å i stedet toppe opp med for eks olden kildevann?

For mange år siden fikk jeg høre at Olden er springvann på flaske fra CocaCola-distributøren, det stemmer sikkert så ferskt springvann er nok å foretrekke. Vil du ha litt eksotisk vann er det sikkert kilder med rennende vann i nærheten der du kan stille deg i kø med pensjonistene og fylle dunken. Jeg hadde lyst til å brygge på Kjelleolla-vann men etter at BaneNor har vært i farten er jeg ikke sikker på at det er verdt bryet.

Vil du ha litt eksotisk vann er det sikkert kilder med rennende vann i nærheten der du kan stille deg i kø med pensjonistene og fylle dunken. Jeg hadde lyst til å brygge på Kjelleolla-vann men etter at BaneNor har vært i farten er jeg ikke sikker på at det er verdt bryet.
Kjelleolla vannet må kokes, sies det :D Er vel lite som tyder på at det er bedre egnet enn dagens springvann, spesielt for trådstarter som ikke koker vannet til vanlig.
https://www.tb.no/vannforsyning/nyh...eriefunn-vannet-herfra-ma-kokes/s/5-76-547144

Selv har jeg springvann fra vannverk som normalt renser med UV anlegg og kun benytter klor som reserveløsning. Norsk springvann er bra saker ift. det som normalt er tilfelle andre steder i verden

Edit: Noe av flaskevannet som produseres er basert på helt vanlig kommunalt vann, kjøres gjennom en renseprosess (UV stråling),tilsetter noe mineraler og ev. kullsyre, tapper det på flasker og selger det for rundt 10 kroner literen. Da må jo vannet være godt.
http://www.nettavisen.no/1263225.html

Sist redigert av en moderator:
Tilbake
Topp