Ekstrakt vs "all-grain"

Jeg har lyst til å sette en IPA, og da kom jeg over en tråd her:  #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,977.0.html)

Er det mulig å gjøre noe tilsvarende med maltekstrakt? Hva slags malt burde jeg i tilfelle bruke?

Oppskriften sier:

77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Er det noen av dere som har laget en god IPA med maltekstrakt? Har dere noen oppskrifter å dele i tilfelle?

Ser du har "Dry light extract" med en mengde på 0 der ... bare noe du har glemt å fjerne eller?

Hvordan er det med lagring av det som blir igjen av ekstrakten da? Ser du bruker 400g Crystal malt ... dersom jeg sitter igjen med masse ekstra er det jo tråkig å måtte kaste det. Funker det greit å fryse ned dette?

Jeg har bare glemt å fjerne det.. :bank2:  

Crystallmalten som ble til overs la jeg i en plastpose, knyttet den godt sammen og la den i skapet.  Der lå den fint og koste seg til neste brygg, og neste etter der igjen.  Den ble ikke dårlig av det, ikke så mye at jeg merket det iallefall  :)  

Edit : Brukte som skrevet under 2x1,8 rør, stemmer det.  Jeg leste ikke spørsmålet ditt nøye nok.  Beklager.

Tipper han har brukt 2 * 1,8 kg uhumlet lys maltekstrakt fra hermetikkbokser og derfor ingen rester.

Maltrestene holder seg godt hvis du oppbevarer det tørt, mørkt og svalt. Unkust malt har en fordel når det kommer til lagring, men knust burde fint holde seg en stund den også, og crystal er en malt det går en del av.

Lykke til :)

Tilbake
Topp