Ekstraktbrygg - rookies skal brygge øl

Da skal det brygges øl! Vi starter like godt med 4 dunker. Muntons Gold Premium, American Brown Ale, Czech Pilsner og American Pale Ale (de 3 siste fra bryggselv).
Vi gleder oss som små barn  ;D

Et par nybegynnerspørsmål ang. Czech Pilsner. Hvor stor påvirkning har temperatursvigninger på ± et par grader under gjæringsprosessen å si på sluttresultatet? Skal lagringen på flasker også helst skje relativt kaldt?
De andre virker relativt kurante. Vi er litt usikre på om vi skal gå for sukker eller karboneringsdrops til flaskingen, men det er jo noen uker frem i tid.
Updates og tilleggsspørsmål kommer sikkert etterhvert. Bra forum med utrolig mye info btw!

2 x 20 liter satt i går kveld, Pale Ale og Brown Ale. Begge med Safale US-05.
Stormgjæring er definitivt i gang nå.., nesten så det freser i låsene.

jeg har prøvd muntons premium pilsner, den er god den.
men jeg tror det stod på esken at det skulle gjære mellom 18-20 grader. stemmer ikke helt overens med lager gjæring det.
jeg gjorde som det sto i oppskriften, men jeg burde latt den stå en uke lenger på dunken. ble noe uklar.

Til spørsmålet ditt i første post, ang Czech pilsner, så er det greit å vite hvilken gjær du kjøpte til. Det er den evt. vil være kresen på temperatur. Så legger dere ved den også, kan det være dere får bedre svar. Kanskje kan dere søke på navnet til den gjære, så vil dere finne mer info om den på forumet?
Dere får gi tilbakemelding på hvordan det smaker etterhvert. Husk: Det vanskeligste med ølbrygg kommer nå, nemlig å la den stå i 2 uker! Ja det er vanskelig, men ikke åpne opp bøtta for mye! Når du først MÅ åpne den (man MÅ jo se av og til...  ::) ) så gjør det forsiktig!

Bjornendre skrev:
Til spørsmålet ditt i første post, ang Czech pilsner, så er det greit å vite hvilken gjær du kjøpte til. Det er den evt. vil være kresen på temperatur. Så legger dere ved den også, kan det være dere får bedre svar. Kanskje kan dere søke på navnet til den gjære, så vil dere finne mer info om den på forumet?
Dere får gi tilbakemelding på hvordan det smaker etterhvert. Husk: Det vanskeligste med ølbrygg kommer nå, nemlig å la den stå i 2 uker! Ja det er vanskelig, men ikke åpne opp bøtta for mye! Når du først MÅ åpne den (man MÅ jo se av og til...  ::) ) så gjør det forsiktig!

Det glemte jeg å skrive... Men, har handlet inn 2pk W-34/70, dette skal ifølge det jeg har lest være en bra gjær til Lager.
Og optimalt bør gjæring skje på 12 grader. Det jeg lurer på er om svingninger i temp på noen grader vil skade sluttresultatet?
Vi holder bøttene tette (selv om det frister å ta en titt) ;)

Tilbake
Topp