ekstraktbrygging - fjerning av humle

Hei,
jeg er helt ny på dette forumet, men har brukt det flittig for å finne gode tips til bryggingen. Jeg har satt noen brygg i form av ølsett in the past, men har siste tiden gått over til maltekstraktbrygging, som har gjort hobbyen mye morsommere og ølet mye bedre :)

Jeg skal til å sette en slags american pale ale senere i dag og lurer litt på hva som er den beste måten å humle på, eller egentlig å fjerne humlen på. Jeg bruker å koke opp maltekstrakten med vann som tilsvarer ca 10 liter væske (har ikke stor nok kjele til 20 liter desverre). Tidligere har jeg brukt humleposer for å legge humlen i, både pellets og blomster, men ser her på forumet at man får mere ut av humlen ved å ikke bruke poser men hive det rett i brygget.

Om jeg gjør dette, fungerer det da å bruke et godt gammeldags dørslag når jeg heller stasen over på bryggedunken? Tenker da både ved bruk av blomst og pellets. Vet ikke om pelletsguggen lar seg stoppe av dørslaget eller om det renner igjennom og lurte på om noen har erfaring med dette.

Eventuelt kan jeg kanskje tre en humlepose rundt dørslaget og helle igjennom dette? Vet ikke helt hvor nøye man trenger å være siden mye av eventuelle pelletsrester vel vil synke til bunns i gjæringskaret uansett? Er det noen som har et godt råd angående dette?

Planen for i kveld er:
3 kg lys maltekstrakt
50g cascade-blomst til bitterhumle
20g willamette-pellets som smaks og aromahumle

Dette skal bli 19 liter øl med en OG på rundt 1040 er planen. Dette er en litt kreativ tolkning av Papazians Righteous American Real Ale-oppskrift.

-johnny-
 
Jeg har alltid bare latt humlen (pellets) bli med over i gjæringsspannet uten noen problemer. Humlerestene felles ut i bunn sammen men gjærkaka.
 
Samme som Fredrik. Metoden med å helle gjennom pose vil nok funke for blomst, men det er jo enklere å ha blomst i pose under kok så er posen steril.
Elles vil jeg anbefale å øke smaks- og aromahumle kraftig. Du kan nok uten problem bruke 20 gram både til smak og aroma, totalt 40 gram, kanskje også 30 om du har. Bruker du spesialmalt? Jeg brukte bare litt sist, noe som medførte et litt tynt øl, men godt :)
 
takker for tips!
om jeg bare hadde brukt pellets kunne jeg nok bare helt alt på dunken som dere sier.
Frode; tidligere har jeg alltid brukt poser men har lest på forumet her at det er mye bedre å droppe dette for da kommer humlen mer til sin rett og det var dette jeg tenkte å teste ut nå. tror jeg blir å helle gjennom pose i dørslag. men å få det sterilt er jo greit som du påpeker så da heller jeg igjennom noen liter kokende vann først tenker jeg (over vasken ikke i dunken).

når det gjelder humlemengden skrev jeg litt klønete ser jeg, tenkte 20 g smak og 20 g aromahumle, altså 40g tilsammen. jeg kjenner ikke til willamette-humlen og i oppskriften jeg har tatt utgangspunkt i står det 14 gram aromahumle (ingen smakshumle), så jeg tenkte dette kanskje var en ganske heavy humletype. en kjapp googling viser meg at det er det derimot ikke, så kanskje jeg skal ta i litt ekstra som du foreslår.

aldri prøvt spesialmalt, men har en kilo caramunich liggende som jeg skal prøve ut på mitt neste brygg (steamer)
 
Har notert meg fra lesing på forumet at ved bruk av humleposer må en øke humlemengdene med 30 % for å få samme effekt.
 
hm, skal notere meg de 30 prosentene. jeg endte opp med å sile gjennom et dørslag med humlepose rundt i går og det skjer IKKE igjen! posen fylte seg naturlig nok opp med både blomster og mer finmasket gugge, og det var ikke bare bare å få ut av posen gitt... brukte vel nærmere en time på å få hellt blandingen over i dunken. Mulig jeg prøver å kun bruke dørslag uten pose en annen gang, men blir nok noen runder med koking i humleposer før jeg drister meg til et nytt eksperiment ja  :biersmile:

endte forresten opp med 25 gram smak og 25 gram aromahumle og er spent på om det blir noe shwung med en såpass liten mengde. men om prosentene du nevner stemmer blir det jo som 40+40 gram i poser og det er vel cirka det jeg har brukt tidligere.
 
Tilbake
Topp