Eletrisk krabbegryte som meske- og kokekar?

Er det nokon som veit om nokon som har, eller sjølv har, erfaring med å bruke eletrisk krabbegryte til ølbrygging? Eg brygger i pose, så gryte vil bli brukt til både mesking og koking av vørter. Det er forøvrig denne gryta eg tenkjer på:
http://www.finn.no/finn/torget/anno...archclickthrough=true&searchQuery=krabbekoker

Sett bort i frå at det ikkje er kran på akkuratt denne modellen, er det noko å satse på?
search
 
Ser ikke det der greit ut, da? De påstår jo også at den kan brukes til brygging. Kan ikke være noe problem å bore hull og installere tappekran, skulle jeg tro. Den kan være akkurat det jeg har sett etter; en ikke altfor dyr måte å skaffe meg et oppsett for rask brygging av mindre batcher på. Ideelt sett skulle den vært litt større, men det går vel.

Jeg har en BB60, og hvis jeg bruker den til mesking, kan jeg bruke den krabbekjelen der til først å varme skyllevann og skylle fra (kontinuerlig skylling). Så, i det siste dråpe skyllevann har gått over i BB'en, kan jeg fylle avtappet vørter i den og begynne oppvarmingen til kok (kanskje vente litt?) mens resten av vørteren renner over i den.

Dette burde da bli veldig effektivt?
 
Er det noen som kan si hvordan Steba 2000W fungerer til kok av vørter, virker jo som en grei panne til mindre batcher.
 
Jeg har Steba-gryten i rustfritt stål med tappekran. Den har fungert utmerket synes jeg, prisen tatt i betraktning. Jeg bruker den til koking av vørter.

Pluss er at elementet ikke har brent vørteren, den er relativt raskt til å koke opp (20 min på 28 liter vørter fra 70 grader til kok), lett å rengjøre og skru fra hverandre (bunndelen kan fjernes ved å skru ut tre skuer under gryten. Minus er at termostaten er noe skit, men det ser relativt enkelt ut å koble på en PID i stedet for den eksisterende termostaten, krana som følger med er også dårlig og er byttet ut med en kuleventil (3/8").

Ellers så går det 29 liter i gryta (det er da en halv centimeter klaring til kanten), med avdamping og trub resulterer dette i ca. 22 liter i gjæringskaret.
 

Vedlegg

  • P1050298.JPG
    P1050298.JPG
    250,7 KB · Sett: 87
Jeg har Steba-gryten i rustfritt stål med tappekran. Den har fungert utmerket synes jeg, prisen tatt i betraktning. Jeg bruker den til koking av vørter.

Pluss er at elementet ikke har brent vørteren, den er relativt raskt til å koke opp (20 min på 28 liter vørter fra 70 grader til kok), lett å rengjøre og skru fra hverandre (bunndelen kan fjernes ved å skru ut tre skuer under gryten. Minus er at termostaten er noe skit, men det ser relativt enkelt ut å koble på en PID i stedet for den eksisterende termostaten, krana som følger med er også dårlig og er byttet ut med en kuleventil (3/8").

Ellers så går det 29 liter i gryta (det er da en halv centimeter klaring til kanten), med avdamping og trub resulterer dette i ca. 22 liter i gjæringskaret.

Heisann! jeg prøvd et par batcher BIAB metode med denne steba vannkokeren.
Jeg hadde et problem med at termostatet koblet seg inn og ut ved kok. Selv om den stod på "max"
Rolling boil ble konstant avbrutt osv.
 
Heisann! jeg prøvd et par batcher BIAB metode med denne steba vannkokeren.
Jeg hadde et problem med at termostatet koblet seg inn og ut ved kok. Selv om den stod på "max"
Rolling boil ble konstant avbrutt osv.

Jeg har også hatt dette problemet et par ganger. Min teori er at det skyldes vann/fukt som kommer i kontakt med ledningene til termostaten inne i plasthuset. Veldig irriterende når du koker. Løsningen min så langt har vært å skru gryten fra hverandre, fjerne all drit jeg finner inne i plasthuset med en svamp og spraye på fuktutdriver for elektronikk (dette finner du på Biltema, Jula og lignende).

Etter at jeg begynte å vaske utsiden av gryten forsiktig med svamp etter brygging (les: tidligere brukte jeg dusjen til dette) så har det ikke vært noen flere problemer her i gården.
 
Jeg har også hatt dette problemet et par ganger. Min teori er at det skyldes vann/fukt som kommer i kontakt med ledningene til termostaten inne i plasthuset. Veldig irriterende når du koker. Løsningen min så langt har vært å skru gryten fra hverandre, fjerne all drit jeg finner inne i plasthuset med en svamp og spraye på fuktutdriver for elektronikk (dette finner du på Biltema, Jula og lignende).

Etter at jeg begynte å vaske utsiden av gryten forsiktig med svamp etter brygging (les: tidligere brukte jeg dusjen til dette) så har det ikke vært noen flere problemer her i gården.

Takk for svar :)
Da skal jeg undersøke termostaten.
 
Eg har ein sånn som er bygd om til kompaktbryggeri med biltema hyttekjele som innerkjele med silbotn. PID og SSR og PT-100 sensor. Fungerar meget bra, men er marginal til 20l-batch, både effekt- og volummessig. Gå for den rustfrie med størst element. Styr unna emaljert.2012-02-23 19.13.13.jpg
 
Tilbake
Topp